XX. mendeko Euskararen Corpus Estatistikoa

kontsulta arrunta


Epeen diagrama ikusi Euskalkien diagrama ikusi Testu-moten diagrama ikusi

1. 1969-1990 euskara batua ikasliburuak k. navarro 00021 Anomalistak naturalistak ziren, onartzen zituzten halako paradigmak, bainan irregulartasunak azpimarratuz: Tebas, Atenas (grekoz, -s hori plural marka da) singular dira; generoari dagokionean adibidez, paidion (haur) neutroa da, etab.

2. 1969-1990 euskara batua ikasliburuak k. navarro 00021 Alexandriako jakintsuek, berriz, greko klasikoaren gramatika baten beharra zutelarik, analogiak aztertu eta paradigmak osatzen saiatu ziren.

3. 1969-1990 euskara batua ikasliburuak k. navarro 00021 Eta gerora analogistak izan badira irabazle zergatiak begibistakoak dira; hizkuntz deskribapenerako askoz emankorragoa da paradigma erregularretan oinarritzea salbuespenetan baino.

4. 1969-1990 euskara batua ikerketak txill 0328 4.8.1.2. El imposible vencidoan datozen argibideek, eta are gehiago paradigmek, akats nabarmen bat daukate; egilearen teorien adibide hertsiak diren aldetik, artifizialak izan daitezke agian; eta, horrez gain, hamaika azentu irregulartasun eta hutsune erantsi behar da.

5. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak a. eguzkitza 0220 Alegia, paradigma honela agertzen da: baina ez eta ezezkoetan baina .

6. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak mintzamena 0072 algoritmoa dugu, jakina denez, Hizkuntzalaritza modernoak (zientifikoak) aztergai nagusitzat jo duen paradigma.

7. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak j. sudupe 0048 Feuerbachen paradigma humanistari jarraituz, historia gizakiak egiten duela gogorazten du Marxek.

8. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak euskararenprogr 1982 0008 2) Irakasleak metahizkuntzaren arauak irakatsi gabe, paradigma aspergarrietan denbora galdu gabe, ipuin, abesti, eguneroko alkarrizketa, deskripzio eta narrazio zehatzen bidez, behar bada konturatu gabe, oinarrizko egitura gramatikalak eta hiztegi bizi bat lortu.

9. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak a.m. toledo 0275 Izan ere, herri honetako gizakiak diren-direnean eraman ordez, izan beharko luketena eraman bait du eleberrietara; gizakiak deskribatzera ez, baina tesiak ezartzera zuzendu bait da: alegia, talde soziologiko horrek euskaldunaren jokabideen paradigmatzat jotzen duen jokatze-modua azaltzera, euskaldunaren nortasun-agiria erakustera.

10. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak fisikaren historia 0262 Edozertara, pentsatzekoa denez, gazteek, beren ideiak paradigma zaharrei hain estuki loturik ez dituztenek, errazago onartzen dituzte ideia berriak.

11. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak elhuyar 0027 Erlazionaturik dauden bi kontzeptu horiek, paradigmarik gabe (edo bederen lehen aipatutako motatakoak bezain hertsiak eta aldaezinak ez direnekin) ikerketa zientifiko mota bat egon daitekeela oharteraziz argituko ditugu bereziki.

12. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak elhuyar 0027 Paradigma baten eta paradigma horrek eskaintzen duen ikerketa esoterikoenaren hautaketa, edozein esparru zientifikoren bilakaeran heldutasun-zeinu bat da.

13. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak elhuyar 0027 Burutapen hau, azken batean, Young eta Fresnel-ek XIX. mende hasieran optikari buruz egindako idazlanetatik ondorioztatutako paradigma batean oinarritzen zen.

14. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak elhuyar 0027 XVIII. mendean zehar, Newtonen Optikak esparru horretarako paradigma bat eskaini zuen eta honen arabera argia materi gorpuzkuluak ziren.

15. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak elhuyar 0065 Berez paradigmaren existentziak ez du arau-multzo osatua adierazi beharrik.

16. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak elhuyar 0065 Paradigmen ikerketa zuzena esaldiak zer esan nahi du? Ludwig Wittgenstein zenak, beste testuinguru batean izan bazen ere, galdera hauei erantzun partzialak eman zizkien.

17. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak elhuyar 0135 Edozein zientziaren historian, bere bilakaerako ia edozein garaitan ondoz ondoko paradigmen arteko desberdintasun ez-substantibo horien beste adibide batzuk aurki daiteke.

18. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak elhuyar 0207 Bigarrenik, paradigma berriak zientziak aurreko paradigmen bidez arazoen ebazpenerako lortu duen trebetasun konkretuaren zati handi samarra gordeko duela eman beharko du.

19. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak elhuyar 0207 Horren ondorioz, paradigma berriek beren aurretikoen gaitasun guztiak gutxitan edo inoiz ez badituzte ere, gehienetan aurreko emaitzen zati konkretu asko berekin izaten dituzte eta gainera arazoen ebazpen konkretuak eta gehigarriak ere edukitzen dituzte.

20. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak elhuyar 0207 Guzti honek ez du esan nahi arazoak ebazteko gaitasunak paradigma aukeratzeko oinarri bakarra eta dudaezina denik.

21. 1969-1990 lapurtera-nafarrera literatur prosa f. krutwig 0141 JEAN - Bai... paradeigmaz... geu gure paradosiaren araura Scotiako Erresuma osoan orain bakharrik gure uharteetan hizkuntza galaikoa gure artean orain mintzatzen ledin arren, hau da, gure hizkuntza politika nazionalistazaleen hizkuntza nazionala den mintzoara galaikoa izanarren, guk geuk paradosiaren bidez dakigu, ezen geu, borzkarren mendean Eiralandatik Dalriadan apobasia egin zituzten klanen ondorengoak ez garela.

22. 1991> euskara batua ikasliburuak naturz/dbh 00020 Paradigma aurreklasikoaren eta Galileo, Deskartes, Newtonen... ideia berrien arteko borroka, aldaketa kontzeptual, epistemologiko eta metodologiko baten historia da.

23. 1991> euskara batua ikasliburuak filosofia/dbho 00081 Morgan-ek eta Tylor-ek formulatutako teoria da, Darwinen paradigma eboluzionistari jarraituz.

24. 1991> euskara batua literatur prosa lasa 0315 Hala eta guztiz ere ezagupen bat da, edo hobe esan, ezagupenerako bide bat, ezagupen horrek zerikusi estuagoa badu ere zientzia modernoetatik at gelditu diren beste ezagupenekin, hala nola, ezagupen mistikoa, intuitiboa, artearena... eta oro har, aieruen paradigman oinarritzen diren ezagupen bide ororekin.

25. 1991> euskara batua saiakera-liburuak l. valverde 00290 Gaiari zuzen heldu aurretik, Antoine d'Abbadie bizi izan zen garaian kokatu beharrean aurkitzen naiz, larriki bada ere, eta abiatuko gara garaiko gizona izan zela esanez. Baieztapen hori egin ondoren azaldu beharko genuke zer adierazi nahi dugun horren bidez. Izan ere, ez ote gara denok, gure garaiko gizon-emakumeak, hau da, bizitzea egokitu zaigun garaikoak eta ez bestetakoak? Antoine d'Abbadie, hain bizitza eta obra bereziko gizon hura, bere garaiko gizonaren paradigma gisa aurkez daiteke gure begien aurrean?

26. 1991> euskara batua saiakera-liburuak i. galarraga 00032 Areatzaren taxuketa eta tratamenduak, bere nasa, ibiltoki eta parkeez, itsasadarrera zabaldutako Plazaren bene-benetako paradigma eskaintzen digu, eta Silvestre Perezek Bakearen Porturako proiektatutakoa baino dexente lehenago gainera; San Nikolas parrokiaren paretik San Agustin komentu zaharrarekin bat egin arteko hiri-espazioa betetzen du, hemendik aurrera, eta Campo Volantin bihurturik, aintzinako sokategiaren egitura luzexka bete eta ibiltoki bilakatzen du, multzo oso honetan Bilboko hiriak bere historia osoan zehar lortuko zuen ibai-fronterik bikainena eskainiz guztioi.

27. 1991> euskara batua saiakera-liburuak i. arrigain 00028 Hona etsenplu bat: Genus (genus, generis, genere, genera, generum eta abar) latinezko paradigma, eta génos (génos, géneos, géneampiuml;; génea, géneon eta abar) grezierazkoa hartzen badira kontuan, sail horiek ez digute ezer adierazten, nahiz bakarka hartu, nahiz beren artean erkatu.

28. 1991> euskara batua saiakera-liburuak i. aldekoa 00173 Apokalipsi Liburuak, hartara, bereganatu eta baieztatu egiten du lurreko gauzen ibilbidearen eta lehen kausaren deseinu inplizitu bat, exegeta kristauek aurki esplizitu egin zutena; errotik suntsitzailea den historiaren paradigma.

29. 1991> euskara batua saiakera-liburuak i. aldekoa 00173 Primitibismo eta ziklismo (errekurrentzia eternalaren teoria) greziar eta erromatarrarekin kontrajarria, paradigma biblikoak egite-sorta bakun eta zorrotz definituriko batez azaltzen du lurraren historia: hasiera bat (kreazioa), katastrote bat (gizakiaren hondamendia), krisialdi bat (Kristoren Gorpuzte eta Berpiztea), eta amaiera hurbila (Kristoren Bigarren Etorrera Errege gisa, eta horren ondoren mundu zaharra ordezkatuko duen zeru eta lur berriak), zeinak giza historiaren trajedia komedia kosmiko bihurtuko duen. (Abrams, 1984: 237)

30. 1991> euskara batua saiakera-artikuluak f. rodriguez 00108 Tesi hori oinarri bezala hartuz, erreflexiorako bide berriak zabaltzen dira (eskuhartze pedagogikoa inguru ezformaletan, aurretik aukeratuko diren talde sozialetarako moldatutako proiektu linguistikoen diseinua, jarrera soziolinguistikoen aldaketetan inferentziak, ikerketa-ekintza paradigmaren aplikazio berriak, talde erabakiak eta autoikaskuntzan duten eragina...) bai eta eremu berriak ere arlo linguistikoan ematen den praktika didaktikorako (Lasarte, Pasaia... eta abarren antzeko inmigrazio guneetan dauden talde naturalentzako eta familientzako euskalduntze eskaintzak).

31. 1991> euskara batua saiakera-artikuluak lingkonputaz 1583 Oraingoz desanbiguazioa (morfologia mailakoa, kategoriala, paradigmatik kanpokoa eta sintaktikoa) eta funtzioen asignazio sintaktikoak landu ditugu, hurrengo azterketarako oinarri izango direnak.

32. 1991> euskara batua saiakera-liburuak eusko ikaskuntza 0011 Horregatik ezinbesteko jotzen zuten kultura modernoaren paradigmak zabaltzea eusko ikaskuntzen sustapenean interesaturik zeuden guztien artean.

33. 1991> euskara batua saiakera-liburuak in: freud, sigmund: psikoanalisiaren aurkezpena, 7-18 0008 Freudek auzitan jartzen ditu Descartesengan fundaturiko paradigma zientifiko eta epistemologikoak, zeinak gauzak zalantzazkoak direla eta agertzen diren modukoak ez direla onartzen duen arren; aldiz, ez du ezbaian jartzen kontzientzia bere buruari agertzen zaiona bezalakoa denik; horretan bat datoz zentzua eta zentzuaren kontzientzia.

34. 1991> euskara batua saiakera-liburuak in: mendiguren e., xabier: bekatuaren itzala, 193-215 0214 Gizon/emakume problema, beti antzina-antzinakoa eta berri-berria, kultur krisi unibertsal baten atal bezala eta paradigma bezala ageri da Robert Musilen Gizon tasunik gabekoan halaber.

35. 1991> euskara batua saiakera-liburuak jorge de oteiza 0123 Izan ere, aspalditik euskal kultura (interesak medio, besteak beste) oso Herri erlijioso eta kristauaren paradigma eta adierazgarritzat hartu izan baita.

36. 1991> euskara batua saiakera-liburuak bakearen dk 0034
* Errealitatearen azterketarako alferrikakoa den estatu eta boterearen paradigman ainguraturik daudela.
* Zenbait datuen ezagutza eza ere aurpegiratu izan zaie; adibidez, gudetan inplikaturik dauden benetako interesak, interes hauek ordezkatzen dituzten talde edo klaseak, interes hauek ainguraturik dauden egitura ekonomikoa, hauek azaltzeko egitura politikoa eta aparatu militarra ekintzarako tresna bezala.
* Gudan gehiegi erdiratzearen ondorio bezala, bakea definitzeko garaian beharrezkoak diren beste biolentzia motak baztertzen dituztela.
* Bere izaera kontserbatzailea eta egungo nazioarteko ordenua mantentzearen aldekoak direla; ikertzaile hauen helburu bakarra gudaren zergatiak aztertuz honekin bukatzea da, honen arrazoi ugari aurkitzen diren egituretan inongo aldaketarik planteatu gabe.

37. 1991> euskara batua saiakera-liburuak arte modernoa 0245 Emazteak, aldiz, Willow Te Aretoko muralean purismoa lorezko artearekin eta jatorri zeltarreko estilizazio kurbilineoa konbinatu eta horrela tematika modernistaren paradigma bat sortu zuen.

38. 1991> euskara batua saiakera-liburuak oroitid 1993 0091 Euskaltzaindiak, 1993ko apirilaren 30ean, zera erabaki du: batetik, nor, zer eta zein formei lehentasuna ematea eta, bestetik, erabili nahi dituenarentzat, atzizki pluralgiledun formen paradigmak zehaztea: nortzuk, zertzuk zeintzuk (abs), nortzuek, zeintzuek, zertzuek (erg), nortzuei, zertzuei, zeintzuei (dat), e.a.

39. 1991> euskara batua saiakera-liburuak eglab 0275 LAGUNTZAILEAREN PARADIGMAK

40. 1991> euskara batua saiakera-liburuak eglab 0275 Kapitulu honen izenburua Laguntzailearen paradigmak baldin bada ere, bistan da laguntzaileen esan beharko genukeela, pluralean, emango diren paradigmak lau aditz laguntzaileenak baitira: izan, èdin, èdun eta *ezan.

41. 1991> euskara batua saiakera-liburuak j.m. zalakain 0081 Hau diskriminazioaren paradigma zehatza da.

42. 1991> euskara batua saiakera-liburuak psikolsoz 0019 III. Atalean saiatzen gara, egun, gizarte-zientzietan nagusi den paradigma kognitiboak ekarri dituen zenbait prozesu agertzen; hots, Hautemate-, Egozpen- eta prozesu Kognitiboak.

43. 1991> euskara batua saiakera-liburuak psikolsoz 0019 Bertan deskribatzen dira lehenik Heider eta Asch-en jatorrizko ekarpenak, ondoren, paradigma kognitibo berriak hautemate sozialera ekarri dituen prozesu eta teoriak azaltzen direlarik.

44. 1991> euskara batua saiakera-liburuak j.r. bengoetxea 0121 Zuzenbidearen antropologian bi paradigma izan dira nagusi:

45. 1991> euskara batua saiakera-liburuak j.r. bengoetxea 0121 Enfasia bigarren paradigma horretan jarri izan da, gatazkak konpontzeko metodoak biziki ikertu izan dira antropologian, eta zazpi metodo nagusi bereizten dira:

46. 1991> euskara batua saiakera-liburuak hezksaila batx 1994 0088 b) Funtzio historiografikoa, teoria filosofikoen izaera historikoaz jabetzea bideratuko duena, bai eta paradigma zientifikoez ere, sortu dituen gizarte, kultura, politika eta erlijio ingurune eta baldintzak, abiaburutzat dituen ustekizunak eta egon daitezkeen bereizkeriazko aurriritzi amankomunak argi utziz eta, aldi berean, artea, literatura eta abar bezalako beste kultur ekoizkinen arteko antzekotasun eta desberdintasunak zehaztuz, historizitateak ere eragina izan baitu berengan.

47. 1991> euskara batua saiakera-liburuak hezksaila batx 1994 0088 Funtzio honen bidez, behar garrantzitsu bat beteko dugu: ideien historiarena (fisikoak, soziologikoak, psikologikoak, legezkoak...) ikasleek, oraingo eta geroko ikasketetan ikas eta irakasgai diren jakintza desberdinak batera ditzaten, Historian zehar eta gaurregun jakintza horiek hartu dituzten paradigma desberdinei buruzko gogoeta egin dezaten eta ikerketa eta metodo zientifikoaren funtsezko elementuak ulertzeko lagungarri izan daitezen.

48. 1991> euskara batua saiakera-liburuak hezksaila txostena 1994 0094 Behar-egoera hauen aldean, ikastetxeko paradigmen proposamena aldatzeko bizikidetasun-arrazoiak eta interes partikularrak izango dira.

48 emaitza

Datu-estatistikoak: