XX. mendeko Euskararen Corpus Estatistikoa

kontsulta arrunta


Epeen diagrama ikusi Euskalkien diagrama ikusi Testu-moten diagrama ikusi

1. 1900-1939 bizkaiera liturgia k. basabe 0063 Lagundu eguioezu Aita Santu, Obispo, Abade, erligioso, agintari'ta beste erligiñuari kalte nai on askok egin leyen gustiai be; bakochak bere egiñ-biarrak ondo beterik, bake santu baten aurreratu ta zabaldu dediñ gure erligiño salbagillia.

2. 1900-1939 bizkaiera literatur prosa aita martin 0028 Bere errukiz negarrez egozan beste errlejiosuak be.

3. 1900-1939 bizkaiera saiakera-liburuak k. basabe 0195 Bestera eunetic bat eztozue aurquituco, erligiosuen artian gozaro bixi eztanic, Jaungoicuac erligioso izatera deitu eutsan egun dontsua onetsi edo bedeincatzen eztabenic.

4. 1900-1939 gipuzkera liturgia j.a. ugarte 0321 ¡Banatorkizu Aita Santu, Obispo, Animen Artzai, Erlijioso ta eleizgizon guztientzat eskatzera.

5. 1900-1939 gipuzkera literatur prosa i. albisu 0037 Oez gañera baziran alderdi ayetan diru egitera Jundako Portugal'darr asko, ta oek ere Erexil'go seme agurrgarria goraldutzen erabilli oi zituzten mingañak, esanaz, Jaungoikoa onetsi edo bedeinkatzeko zala mixiolari onen ontasun, donetasun eta biotz beroa, ta Errkizi'tarr Abak bakarrik beste lekaide (erlijioso guziak baño geyago egiten zula Japon'en).

6. 1900-1939 gipuzkera literatur prosa aita san iñazio 0055 8. 1886-garren urtean, Jesus-en Compañiaco Aita batec escribitzen zuan Marsellatic, bi urte lenagoz izan zala ango erlijiosa bat bisitatzen.

7. 1900-1939 gipuzkera literatur prosa aita san iñazio 0055 Nola erlijiosa ura gaitz andi batequin arquitzen zan, azquenengo Sacramentuac artu bearrean zegoan.

8. 1900-1939 gipuzkera literatur prosa urruz 0331 Siena'ko erlijiosa, Pasidea zeritzan batek, gaixotegi bat ikustera juanik, arkitu zuan bertan, agonian zegoan emakume gazte bat.

9. 1900-1939 gipuzkera saiakera-liburuak kristdotriña 1905 0082 *G. ¿Zer bide daucate erlijioso eztiranac, mandamentuac errez gordetzeco? È. Beren estaduarequin ondo datozen conseju ebangeliocoac gordetzea.

10. 1940-1968 gipuzkera saiakera-liburuak a.a. cardaberaz 0023 Gazte onentzat gertaera au mingarria izan zitzaion; baña beste aldetik erlijioso aiek pozgarri izan zitzaizkion; bada ikusirik gazte onen Modesti, Batutasun eta Obedientzi guztizkoa, guztien biotzak irabazi, eta Prudentzi, Zelo ta maitetasunaz tratatu zuten; eta bera ere bizi guztian esker onekoa izan zitzaien.

11. 1940-1968 gipuzkera saiakera-liburuak a.a. cardaberaz 0023 Esker onak emanik Aita Guardian eta beste erlijiosoai egun ortan San Inazioren Kolejiora eraman zuten, eta bigaramonean, Villagarcía-ko Nobiziadura.

12. 1940-1968 gipuzkera saiakera-liburuak j. yurre 0080 6. Erlijiosoak

13. 1940-1968 gipuzkera saiakera-liburuak bidea 0175 Apaiz eta erlijiosoen bizibideari begirune aundienetakorik ez badiozu, ez da egia Jainkoaren Eliza maite dezunik.

14. 1940-1968 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak zarg 1954 00001 I. Erlijiosoak beren Ordenetako grazi ugariak artzeko beren Irasle edo Fundadore ta Lege-emallearen antzekoak izatera egin bear dute.

15. 1940-1968 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak zarg 1954 00001 Jaunmaitetasunaren iru etsai nagusiak ezitzeko Erlijiosoak, mendetasun (obedientzi), beartasun ta garbitasuneko botoak egiten dituzte, baño boto oiek beartasun, mendetasun ta garbitasuneko onbideak, birtuteak, irixteko dira.

16. 1969-1990 euskara batua antzerkia j. arkotxa 0091 Bi ordenetako sei erlijiosa, hiru erizain, sendagile bat eta asistenta sozial bat, senar emazteak, eta bi andere haurzaintzarako.

17. 1969-1990 euskara batua ikasliburuak uzei 0150 Mendebaldeko kristau eta Elizen arteko, botere politikoaren eta talde saihestuen arteko elkar-bizitza oso gaiztotuta zegoen, eta ideia erlijiosoak erraz bihurtu ohi ziren alderdi.

18. 1969-1990 euskara batua ikasliburuak uzei 0150 Hori egin du, adibidez, bere Le Catholicisme de Luthe a Voltaire liburuan (1971), fenomeno erlijiosoentzat argitasun soziologiko berriak bilduz.

19. 1969-1990 euskara batua ikasliburuak uzei 0026 Kontzilio honetara printze txit erlijiosoa bera agertu zen, eta bere presentzia eta izenpearekin sendetsi zituen haren aktak.

20. 1969-1990 euskara batua ikasliburuak j. amenabar 0025 Euskal irakurleak bereganatu, ugaldu eta gehitu nahi baldin baditu, liburu erlijioso eta zientifikoaren gehiegizko didaktismotik askatuko irakur tresna batzuk, hain zuzen, irakurgaiak jarri beharko ditu idazleak haien eskuetan.

21. 1969-1990 euskara batua ikasliburuak uzei 0028 Textuingurutik kanpo, zeinu hauei (arrainak, arkumeak, etab.) ez genieke esanahi erlijioso hori emango.

22. 1969-1990 euskara batua ikasliburuak uzei 0021 Baina helendar filosofia Ekialdeko, bereziki Egypto-ko, doktrina erlijioso-filosofikoen menpean ala ez jaio ote zeneko arazoa oraindik eztabaidan dago.

23. 1969-1990 euskara batua ikasliburuak uzei 0021 Asia-ko erlijio handiak (konfuzionismoa, taoismoa, hinduismoa, budismoa) batzutan, zenbait garai edo eskola jakinetan, doktrina filosofiko gisa gehiago azaltzen dira doktrina propioki erlijioso baino.

24. 1969-1990 euskara batua ikasliburuak uzei 0021 Baina hemen, filosofiaren sorrerari gagozkiola, azpimarkagarriena hauxe da: lehen pentsatzaileak, ia guztiak, ados zetozela mito erlijiosoa (kosmogonia) baztertu eta horren lekuan arrazoia jartzearen puntuan.

25. 1969-1990 euskara batua ikasliburuak uzei 0021 Greziar filosofoak izan ziren mundua eta gizona, ideia erlijiosoak baztertu gabe, arrazoi-bidez explikatzen ahalegindu ziren lehenak.

26. 1969-1990 euskara batua ikasliburuak uzei 0251 Honela, ba, Luteranismoak segurtaturik izan zituen Europako geografia politiko-erlijiosoan lurralde-barrutiak.

27. 1969-1990 euskara batua ikasliburuak uzei 0251 Luter-en proposamen erlijiosoak oihartzun sakona izan zuen Elizan ezezik, gizarte alemaniarrean ere.

28. 1969-1990 euskara batua ikasliburuak uzei 0356 Musika erlijiosoa egiten da gehienbat.

29. 1969-1990 euskara batua ikasliburuak uzei 0132 1815ean, erudituen kulturak neurriren batean etenda zituen jatorri erlijiosoekiko loturak.

30. 1969-1990 euskara batua ikasliburuak histgizarte/ii 0236 4.- Erakunde ofizial eta erdiofizialek osatzen zuten harpidego eta irakurlegoaren oinarri tinko bakarra, eta Gazeta eta iritzi egunkarien egitura nahasia izan arren; Udalak, erregimenduak, kabildoak eta erlijiosoak ziren batipat multzo hau osatzen zutenak.

31. 1969-1990 euskara batua ikasliburuak j.c. alonso 0011 Israelgo gobernu politiko eta erlijiosoaz arduratzen zen.

32. 1969-1990 euskara batua ikasliburuak j.c. alonso 0095 Jesus eta bere dotrina gatazkan sartzen da Jerusalengo botere erlijioso eta laikoen kontra.

33. 1969-1990 euskara batua ikerketak p. urkizu 0023 Garai hartan Bordeleko Parlamentuan buru izango zen Gourgues jaunak adierazten zuen, nola izan zen bera desordre haien testigu eta lekuko, eta ikusiz, nola gertakizunak oro ezjakinaren eta superstizioaren ondorio gaitzak ziren, pentsatu zuen egokiena izango zela hainbat gorroto, ezinikusi, basakeria eta heriotze buka eta itzal zitezen herria irakaspidean ezartzea, ordre erlijios jakintsu eta langile bat basati ezjakin haien irakasletzat ipintzea, (...).

34. 1969-1990 euskara batua liturgia mintzo eta kantu 1990 0013 Zalantzarik gabe, era askotako arrazoiak eman ditzakegu kultura, gizarte eta erlijioso aldetik begiraturik.

35. 1969-1990 euskara batua literatur prosa j.a. azpiroz 0277 Jendeak ikusi behar zuen ez nintzela fanatiko erlijioso bat, emaitza txikerra arbuiatzen duen horietakoa, eta ikusi behar zuen edozein txanpon, ñimiñoena izanik ere, ongietorria izango zela.

36. 1969-1990 euskara batua literatur prosa j.a. azpiroz 0277 Edo biraoren aurkako batzorde zentralekoren batek, nire agerpenaren alderdi erlijiosoa, nolabaitekoa zela aurkituko zuen.

37. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak m. sagûes 0072 Irakaskintza pribatuaren sektorean, azken aldi honetan ematen ari den ideologizazioa bitarteko, ADARRAri eta bere Jardunaldioi susmo handienez begiratzen dien jendea hainbat ikastetxe erlijiosoetan gertatzen da.

38. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak i. baztarrika 0048 Elizbarruti bakoitzean, arziprestegi edo bailara bakoitzean, parroki bakoitzean, eta berdin Erlijiosoen Etxeetan, badira noski liturgi batzordeak edo arduradunak, aspaldion zer egin haundirik gabe daudenak.

39. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak e. muxika 0306 Edotariko jendea datorkie: erlijiosoak, monjak, sekularrak, gazteak, ez hain gazteak, bakarka nahiz taldean, langile guti.

40. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak e. muxika 0315 Ez da jende asko etortzen: apaizak, erlijiosoak eta sekularrak, batez ere aste santuan.

41. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak jaunaren deia 1971 0059 Mila lagunetik gora izan dira, lau egunez, itzaldiak entzuten, apaiz, erlijioso, moja eta kristau soilak.

42. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak i. baztarrika 0290 Hirugarrenak adierazpen erlijiosoak berekin dituen prolema nagusiei buruzko azterketa batzu eskaintzen dizkigu, hala nola sinboloa, mitoa, sakramentalitatea eta mintzaera erlijiosoa.

43. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak i. baztarrika 0290 Aldakuntza historikoak, kulturalak, sozialak, ekonomikoak, erlijiosoak etab.

44. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak i. baztarrika 0290 Eta danok dakigu nolako astindua eman dioten aldaketa horiek kristau askoren sentipen erlijiosoari.

45. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak i. baztarrika 0290 Liburu hau edozein kristauari, kristau arruntari zuzendua dago, erlijioso eta monjai baino areago.

46. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak j.m. lasagabaster 0093 Hartzailea, ZU, Jaungoikoa: erabat komunikabide-egoera erlijiosoa da izatez, eta gizonaren Jainkoarekiko elkarrizketa bezala agertzen da eta azaltzen: gizona asanblada mintzatzen zaio Jaungoikoari, nahiz bere buruz, nahiz apaizaren ahoz, eta Jainkoak erantzuten dio.

47. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak j.m. lasagabaster 0097 Eta hori nabarmenago agertzen da hizkera konnotatibo eta adiera askoduna erabiltzen duten textuetan: adibidez, textu poetiko eta erlijiosoetan.

48. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak j.a. lakarra 0045 Hor dira azken honen lekuko lan honetan zehar behin baino gehiago agertuko diren Marijesiak; inor ez bide da konturatu Mendebaleko hainbat herritan, eta Gernika aldean bereiziki, oraindik ahoz aho bizirik dirauten balada erlijioso honen aldaerek Hegoaldeko literatur zaharra, teatroa batez ere, aztertzean izan dezaketen garrantziaz (3) Beste leku batetan () aritu naiz euskal teatro zahar edota klasikoa deitu ohi denaren Arestiz geroztik, bereiziki deitura hain desegokiaz; propioki teatrotzat har dezakeguna Barrutiaren obra dugu, besteak gabon kantak edota operak dira. Alabaina, eta Azpiazuk (vide ) argitaratu gogo zuen baino ez zuen obra ezagutzen ez dugun bitartean, bertan markatzen den bezala, bada beste biderik egiazko teatro zahar hori zer izan zitekeen nolabait antzemateko Marijesien azterketa sakon batez hain zuzen ere. Ikus hurrengo oharra.

49. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak e. ozaeta 0270 Harrez gero erlijioso gehienek, eta lekaideek batez ere, beren bizimodua bilatu behar izan zuten.

50. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak e. ozaeta 0270 Baina erlijioso edo lekaide izatea norberaren gauza denez asko eta asko saiatu ziren beren biziera ahal zuten eran eramaten.

51. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak e. ozaeta 0270 Horrela Arabako Lautadako bi herri txikietan bildu omen ziren Kogoilako S. Milango erlijioso edo lekaide batzuk eta bertako apaiz bezala iraun zuten berrogei bat urtez.

52. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak e. zabala 0013 Mutriku Herri honetan, Aritzeta, dorre edo landetxetik hasiko zen bizitza erlijiosoa eraikitzen, oraingo honetan jaun batzuen bitartez: Joan Otxoa eta Berriatua batxilerraren eta honen emazte Katalin de la Plazaren bitartez (5) Fundazioaren eskriturak dioenez, Katalina izan zen San Agustinen erregelaren arabera monastegi hori fundatzeko gotzaiari eskatu ziona. Ik. Mutrikuko agustindar lekaimeen Artxiboko karpetan 1. zenbakia.

53. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak e. zabala 0023 Etxe batean eta Luisa Urrazaren gidaritzapean berriz ere komunitatea, 24 erlijiosa, seguru eta babestuak sentitzen ziren.

54. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak m. pagola 0038 Histori zentzu honek badu bere itzulpen erlijiosoa (probidentzia) eta laikoa (gizona, historiaren jabe).

55. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak x. mendiguren b. 0976 Itzulpen hauek burutzerakoan, aski nabarmena da hizkuntzarekiko kezka baino irakurleari eduki erlijiosoak modu ulergarri eta erraz batez eskaintzearen ardura askozaz biziagoa izan dela.

56. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak azurm 0284 Biraketa hau nominalismoak aspaldian eta, gertuago, eszeptizismo humanistak eta erlatibismo erlijiosoak prestaturik zeukaten.

57. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak j.b. aierbe 0055 Aipaturiko Isastik, erlijioso zela aditzera ematen du Segurako seme hau, bere garaian adituenetariko gizona zela esanaz,San Bernardoren monje, Pontevedra-tik hurbil den Armentera monastegian Abata, eta Salamankako Ikastegian buruzagi gero, Ruiseco (Medina Pomar-en) monastegiko Abata.

58. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak in: zulaika, j.: adanen poema amaigabea 0133 Baina gustoa moral erlijioso edo politikoren bati zeharo sakrifikatu ez diotenentzat, poesia zoragarria, nik uste. Biziki interesgarria, edonola ere.

59. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak artea eta gizona 0080 Mezu erlijioso bat zion ekarri Kristautasunak munduari, Artearekin ze ikusirik ez zuena, pixkana pixkana itzaltzen zihoan zibilizazio haren baitan aurkitu zituen gauza eder eta nobleak arreta handienaz jakin zuen bereganatzen, eta mundu guztiari argi egingo zion egunsenti berri baten argitasuna eman zion izpiritualitate sakonaz.

60. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak e. garmendia 0033 Banaketak eta lehiakidetasunak hedatu dira zenbait herrialdetan, arrazoin etnikoak, erligiosoak edo hizkuntzarenak direla medio; eta faktore hauek ondorioz kolpe militarrak eta gobernamendu autokratikoak erakarri dituzte.

61. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak nekazarkit 0479 Etxe honek bere altxaeretako batetan aurkezten duen kontrahormak dira beraren funtzio erlijiosoaren adierazle.

62. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak bizi araua 0079 50.- Abiadan batasunerantza doan munduan bizi dira erlijioso gazteak.

63. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak bizi araua 0096 Probintziaren mailan, euren eskubide edo gurarietan utziak dagozala uste duten erlijiosoek nahiz erlijioso taldeek, berarengana jo dezakete.

64. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak j.i. hartsuaga 0125 Burujabetza politiko eta erlijiosoa Barandiaranek erakusten digunez (16) JMB I,86 orr. (ETXE): Beraz, euskal etxe tradizionala erakunde ekonomiko, sozial eta erlijiosoa da, bertan bizi direnek eta heuen aurretik bizi izan zirenek osatua.

65. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak j.i. hartsuaga 0125 Etxekoak, ohitura multzo baten jabe eta ospakizun erlijioso uztezinak burutzearen arduradun dira.

66. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak x. kintana 0129 Polemika hau autokontzientziák substantziaren kontra zerabilan burruka baten filosofiazko maskarapean peleatu zen; mirakuluen ebanjeliar istorioak berezko modu batez eta komunitate erlijiosoaren golkoan sorturiko mitoak ote ziren ala sinpleki ebanjelistek berek fabrikatuak ote zireneko arazoa, puztu egin zen, azkenean Historia unibertsalari bidea markatzen dion potentzia dezisiboa substantziá ala autokontzientziá ote deneko problema bihurtu arte; azkenez, Stirner, anarkismo modernoaren profetá, etorririk Bakunin-ek beronengandik asko baino gehiago hartu du eta kontzientzia subiranoa bere Bakar subiranoaz koroatu arte (7) Engelsek Max Stimer-en (Kaspar Schmidt-en pseudonimoa berau) Bakarra eta beronen jabegoá izeneko liburua aipatzen du 1845.ean publikatua. (Editorialaren oharra).

67. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak x. kintana 0149 Gizateriaren periodoak elkarrengandik aldakuntza erlijiosoetan berezten dira soilki.

68. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak gasteiz 0036 Hala ere, Vitorian elkartasunezko izpiritu hau lehenagoko errealitate historiko batetik zetorren: izaera zuzenkiago erlijiosoko kofradia zen, gizarte-laguntza helburuetarako antolaketa hasi-masiko batekin.

69. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak lmuj 0256 Sozial paradisu baten ametsak haizatzen ditu Morok, moral, erlijioso eta sozial baliadurak harrigarrizko loturaz alkarturik.

70. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak azurm 0046 Giza errealidade osoaren sintesi soziologikoa, psikologikoa edo historikoa duten gizonak denok ezagutzen ditugu (oraindik ere sintesirik arruntena erlijiosoak dirudi, halere); agian, denok horixe egiten ohituta gaude: Zeinek zein alde gehiago estimatzen edo ezagutzen duen.

71. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak azurm 0041 Konzeptu erlijioso batez.

72. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak rikardo arregi 0047 Bainan gogoan izan behar dugu, oiuka hasten dena erlijioso sentipena dela, bere Jainkoa kentzen zaiolako.

73. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak x. mendiguren b. 0029 Lehenengo eta bat, historia luze bat duen edozein testuk planteiatzen dituenak. Izan ere, Biblia bezalako dokumentu erlijioso bat ez da determinatzen aurrena hartu zutenentzat zuen esanaiaren arabera soilik, baizik eta mendez mende jende desberdinarentzat izan duen esanahiaren arabera ere bai.

74. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak y. iguaran 0090 Ia idazle guztiak apaizak edota elizgizonak dira, prosaz idatziko dute eta gai erlijiosoa izango da gehien erabiliko dutena.

75. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak e. kortadi 0287 Artista abstrakto-lirikoek beti aitortu dutenez, beren artea izpiritual, erlijioso, mistiko eta traszendente den horretatik hurbil aurkitzen da.

76. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak e.l. adan 0019 Intelektual razionalaren lana, nolabait, mehatxu ideologiko, erlijioso edo totalitarioen kontrako defentsa justifikatzea da, nahiz eta defentsa honek errepresioa eta armamentismoa ekarri.

77. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak azurm 0168 San Paulo-ren ereduan, kristautasunean, hiria ez, baina arima salbatu behar bait da (kristautasuna salbazio-doktrina erlijioso bat da, lehentiarki ez da moral bat), Estatuari eta politikari ez zaio ezertarako jaramonik egiten, bakoitzaren kontzientziako moral partikularra elaboratzen da, gehienez ere komunitate erlijiosoa izango da, kontenplatzen dena, ez politikoa.

78. 1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak l. baraiazarra 0241 Erlijioso gazteen hezieran gogotsu parte hartzen zuen, baita fundazio berriak egiten eta gobernatzen ere.

79. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak j.a. lakarra 0121 Bestalde, I.ren aipuak honela ulertzeak asko errazten digu Nafarroatik Bizkaira bitartean hedatu balada erlijios zenbaiten etorkia garbitzen.

80. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak matx 0044 Baina euskal kazetaritza, ikastolekin, bertsolariekin, kantariekin eta abarrekin batera abiatzen da 1960 aldera, parrokietan sortu ziren irratitxoetan eta erlijiosoen babesean jaiotako aldizkaritan.

81. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak a.m. toledo 0273 Bereak tesi-nobelak izaki, tesi bat frogatzeko baliagarri zaizkio prosa erlijioso-didaktikoak bere tesiak frogatzeko erabili dituen moduak.

82. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak a.m. toledo 0273 Maila oso orokorrean, bidegurutze honetan batzen dira euskal prosa erlijioso-didaktikoa eta herri tradiziotik datorren kontaketa, euskal literaturaren esparruaren itxuratzeari dagokionez: Jakina, honek ez du esan nahi arestian aipaturiko bi elementu horiek euskal ondareak sortu dituenik; baina badira euskal ondareak bereganatuak dituen elementuak.

83. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak biztanleria 1975-80 0014 EGITEKO ERA Legezko lotura hori ezar daiteke prozedura zibil edo erlijioso baten bitartez, azken hau bere aldetik izan daitekeelarik erlijio katolikoaren edo beste erlijio baten araberakoa.

84. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak vill 0065 Kristauak eta erlijiosak bete behar dituen gauzak luze eta sakonki hausnartzea.

85. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak g. nazabal 0030 Eta azken batean erakunde desberdinen hainbat iharduera biziki garrantzitsuak, hala nola, Euskaltzaindiarenak (Euskera aldizkaria), Euskal Herriaren Adiskideenak (Egan aldizkaria eta Buletina), Arantzadi Elkartearenak (Munibe aldizkaria), Gipuzkoako Diputazioaren Julio Urkixo Euskal Filologiako Mintegiarenak (Urtekaria), eta Gipuzkoako Argazkilarien Elkartea, Gipuzkoako Ateneoa, San Inazio Zirkulua, eta beste hainbat eta hainbat entitate korporatibo, profesional, kultural, editorial eta erlijiosoenak.

86. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak bizijator 0009 Hau da, biziaren izaeraren inguruan erlijio guztien oinarrizko ondorioa, eta ezin da ondorio honetara ailegatzen ez den doktrina erlijiosorik bururatu.

87. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak j.a. berriotxoa 0012 Hitz horiek, azken erromanikoaren ulerpen erlijioso zorrotza daramate berarekin, eta estilo berriaren ezaugarriak azaltzen dituzte: zorroztasuna eta soiltasuna, eta barne izpiritualitatea gehiegizko dekorazioaren aurrean.

88. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak f.m. ugarte 0042 6) Arkitektura zibil, militar, eta erlijiosoa, itsasportuak.

89. 1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak j. zabaleta 0109 Astigarragak bi ikastetxe ditu, izan ere: Txomin San Sebastian Herri Eskola eta Regina Apostolorum Ikastetxe erlijiosoa.

90. 1969-1990 gipuzkera liturgia agustindarren liturgia 0108 San Agustin, erlijioso, apaiz eta gotzai bezala, Jainkoarenganako maitasunean suturik bizi izan zen.

91. 1969-1990 gipuzkera literatur prosa b. aierbe 0017 Orduko basarri zar aietatik, ta kaletik ere bai, zenbat erlijioso eta erlijiosa sortzen ziran! Eta bai bestelako gizon jator asko ere.

92. 1969-1990 gipuzkera saiakera-artikuluak j. goikoetxea 0041 Garbitasun zinitza (castidadeko botoa) amairu urtekin egin eta, andik laster, San Telmoko elizan otoitzean ari zala, erlijioso sartzeko eskatu zion Andre Mariak itzez.

93. 1969-1990 sailkatu gabeak egunkariak egin 1979 0001 Aita Santuari leialtasun erlijiosoa zor diogu, baina Irlandaren borroka, borroka politikoa da, esan zuen.

94. 1969-1990 sailkatu gabeak egunkariak egin 1986 0001 Abuztuaren lehenan Estatu Batuetako administrazioak Libiari zera leporatu zion, alegia, Latinamerika eta Karibean zabaldu dituzten zentru erlijioso islamikoak, talde terroristekin mantentzen dituzten harremanak mozorrozteko erabiltzen dituen muntaketak besterik ez direla.

95. 1969-1990 sailkatu gabeak egunkariak egin 1987 0001 Ura behar da hegoaldeko ekonomia hobetuko bada, adierazi du erlijiosoak.

96. 1969-1990 sailkatu gabeak egunkariak egin 1987 0001 Bere borondatez edo gogoz joan zela txondarrera esan zen momentu berean, baina geroztik garbi jakin izan denez, etxekoek eta komunitatekoek behartu zuten horretara; tartean arrazoi edo motibo politikorik eta erlijiosorik ere izan omen zen.

97. 1969-1990 sailkatu gabeak egunkariak egin 1987 0001 Erlijioso hindutar fundamentalisten oposizioari kasu izpirik egin gabe sati praktikaren kontrako lege zorrotza onarturik zuen Rajasthan Estatuko Gobernuak.

98. 1969-1990 sailkatu gabeak egunkariak egin 1987 0001 Nork berak badu bere erlijioari eusteko eskubidea, guztiz errespetatu behar dena bestalde, esan dute taldekoek, eta, lege horrek erlijiosoak guri agintzen diguna zapaldu egiten du.

99. 1969-1990 sailkatu gabeak egunkariak egin 1987 0001 Alarguntsok ez baizik horretara behartzen dituzten gidari erlijiosoak sartu behar dira auzitan, esan du Deepa Ghosh gidariak.

100. 1969-1990 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak j. arregi 0002 Adoleszentismoa, urte asko ez dela, ohizkó irudi erlijiosoek finkatzen zuten, neurri haundi batetan: Arantzazuko martxa, Arantzazuko amarengana.

101. 1969-1990 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak e. agirretxe 0001 Larogeitaka erlijioso ta monja bildu zituan Batzar interesgarria.

102. 1969-1990 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak e. agirretxe 0001 Erlijiosoen betiko ta gaurko ZER izateari begiratu genion.

103. 1969-1990 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak e. agirretxe 0001 Ez bai-daude banaka batzuek, millaka ta millaka aur, gaztetxo ta gazte Euskalerrikoek baizik, erlijiosoen eziketa-etxetan eta ardurapean.

104. 1969-1990 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak j. gaztañaga 0001 Eta nortzuk ziran tarteko? Erlijiosoren batzuk? Misiolariak? Caritasen elkartekoak? Eliz-erakunderen bat? Biaramoneko egunkarian agertu zan argazkian, txantxetan ere Lekuona jesuita ageri zan, maikoen erdian eta buru.

105. 1969-1990 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak f. ibargutxi 0001 Izan ere, hitz horrek ondo eusten dio oraindik kutsu erlijiosoari eta Erniokoa erromeria zibila da gehienbat aspalditik.

106. 1969-1990 sailkatu gabeak hilabetekari, noizbehinkariak,..... j. otaegi 0002 Poema epikoa landu ahala, aldi berean, olerki erlijiosoa du gogoan; berak aitortua du Euskadin 1931ko abuztuaren 18an: .

107. 1969-1990 sailkatu gabeak hilabetekari, noizbehinkariak,..... j. otaegi 0002 Orixeren olerkari izpiritu umotua, berak 1931an Euskal Herriarentzako desiratzen zuen olerkari erlijioso hori izatera etorri da.

108. 1969-1990 sailkatu gabeak hilabetekari, noizbehinkariak,..... p. agirrebaltzategi 0002 Erlijioaren fenomenoa zientzia batetatik edo bestetatik aztertzeko ez dago erlijiosoa izan beharrik; marxismoa aztertzeko marxista izan beharrik ez dagoen bezala.

109. 1991> bizkaiera ikasliburuak danok senide 00041 Berezia zan egoera erlijiosoa ere, oso tradizino judu gitxi bereganatu ebalako.

110. 1991> bizkaiera ikasliburuak danok senide 00041 Honen garrantzi historiko, politiko, erlijioso eta komertzialak eta erromes etozen jende eta karabanak zirala eta biztanleria mugikor handia batzen zan inguruan.

111. 1991> euskara batua ikasliburuak historia eta artea/dbh 00089 Espainian erregimen demokratikoa ezarri zenean 1868 eta 1874 artean karlismoa berrindartu zen Euskal Herrian. Bigarren Karlistadak (1872-1876) Penintsulako hainbat tokitan izan zituen ondorioak eta foruzaletasun tradizionala eta faktore erlijiosoa osagai garrantzitsuak izan ziren iraultza demokratikoaren aurrean.

112. 1991> euskara batua ikasliburuak inguruaren ezaguera/5 00061 Eraikinak aztertzeko, eraikinaren zehaztasun guztiei begiratu behar zaie. Eraikinaren ezaugarri garrantzitsuenak ondo aztertu behar dira, gero beste eraikin batzuekin konparatu ahal izateko. Hauexek dira aztertu behar diren ezaugarrietako batzuk: zein garaitan eraikin zen, zein zen eraikinaren funtzioa (erlijiosoa, etxebizitza, politika...), kanpoaldeko eta barnealdeko atal nagusiak eta apaindura (zutabeak, arkuak, eskulturak, pinturak, beirateak ...).

113. 1991> euskara batua ikasliburuak j. etxeberria 00200 Kristautasuna iritsi zenean, dantzak hurbiletik zaindu ziren, kristau askok dantza paganoak erabiltzen baitzituzten gurtza erlijiosoetan.

114. 1991> euskara batua ikasliburuak j. etxeberria 00200 Espainiako misiolariak Mundu Berrira heldu zirenean, dantza erlijioso eta xamaniko ugari aurkitu zuten bertan, eta eurek kristautu egin zituzten horiek guztiak.

115. 1991> euskara batua ikasliburuak hizkliter 00072 1545ean Bordelen argitaratu zen obra honetan errealismoa da nagusi ez da ahantzi behar Trentoko Kontzilio aurreko apaiza zela egilea; poeta ez zebilen edertasun ideaiaren atzetik, baizik eta munduko plazerrak eta gizakiaren ahultasuna aintzat harturik, berak sinesten duen haraindiko bizitza goresten zuen, gai erlijiosoak eta erotikoak naturaltasunez nahasirik

116. 1991> euskara batua ikasliburuak lan-prestakuntza 00280 18 urteak beteta edukitzea.
Ezkontzea edo erlijioso sartzea.
Lanerako ezintasuna amaitzea.

117. 1991> euskara batua ikasliburuak j.a. mujika 0235 1. Jakina denez, Israelgo herriak Biblia idatzi zuen bere historia erlijiosoa eta gizadiarena kontatzeko.

118. 1991> euskara batua ikasliburuak denok senide 00037 Munduko tradizio erlijioso zaharrena da; neolitikoan errotzen ditu bere sustraiak eta bere adarrak ezinsinesteko eran hazi dira sofistikazio eta hedaduran gaurdaino.

119. 1991> euskara batua ikasliburuak denok senide 00037 Baina bere aniztasun eskerga gora-behera, bere erako tradizio erlijioso bakarra da hinduismoa.

120. 1991> euskara batua ikasliburuak denok senide 00037 Hasteko, sortu eta gaurko egoeraraino garatu zen lurraldeari beste edozein tradizio erlijioso baino lotuago agertzen zaigu, Txinako taoismoaren salbuespenarekin.

121. 1991> euskara batua liturgia igandea 00025 53. Liburuska hau, apaizik ez dagoenean, igande eta jaiegunetako ospakizunak zuzenduko dituztenei eskainia dago, hau da, parrokoak izendaturiko diakono, erlijioso, erlijiosa eta gizonezko nahiz emakume laikoei.

122. 1991> euskara batua liturgia franmezal 00339 Klaratar erlijiosen alde:

123. 1991> euskara batua liturgia franmezal 00339 kristauen laguntzaz eta erlijiosen otoitzez egia eta bizia denarengana hurbil daitezen.

124. 1991> euskara batua literatur prosa k. perez 0070 PLATER, EDALONTZI, AZPIL, APAINGARRI ETA EGUNEROKO TRESNAK EGITEKO BALIO ZUEN, BAITA IRUDI ETA ZIZEL-LAN ERLIJIOSO ETA ARTISTIKOAK EGITEKO ERE.

125. 1991> euskara batua literatur prosa garm 0009 Gainera, Calmetek helburu apologetiko filosofiko edo erlijioso batez burutzen du lana: kontakizun horien egia edo gezurra agerian jartzeko.

126. 1991> euskara batua literatur prosa k. cid 0204 Jarrera honi umiltasun eta esker onezko jarrera erlijioso zeritzon: emaztearengan pentsatzen zuen, zein ederra zen, nola maite zuen berak eta bera nola maite zuen hark, eta bere zorioneko izarra zela, kasualitateen eta neska gihartsuen faborea irabazten laguntzen ziona.

127. 1991> euskara batua saiakera-liburuak x. mendiguren b. 00058 Garai batean ugari ziren eta oso estimatuak, gainera, Gipuzkoako maisu harginak eta horrexen adierazgarri dira hemen eta gure mugetatik kanpo landu zituzten monumentu zibil nahiz erlijioso ugariak. Gaur egun lanbide hau ahaztu samar dago gure artean. Gauza bera esan genezake azken adierazgarria Zegaman izan zuen buztingintza tradizionalari buruz. Lantegi honetan moldeatzen ziren ura, sagardoa eta ardoa ateratzeko erabiltzen ziren txarro tipikoak eta beste zenbait ontzi, hala nola gurinontziak eta gozoki-ontziak.

128. 1991> euskara batua saiakera-liburuak k. lizarralde 00046 Ez da gogoratzen gazteria edo ezkongabeen elkarterik zegoenik. Baina gazteei zuzendutako kongregazio erlijiosoak egon izan dira. Tarsiciosak jaunartze handia egin ondoren, 13 eta 16 urte bitarteko gaztetxoak batzen zituen elkartea izan zen. Zaintzaileak zituzten eta horietako bakoitza Tarsicio elgoibartarren kuota hartzeaz arduratzen zen bakoitzak kale batean bete behar izaten zuelarik lan hori.

129. 1991> euskara batua saiakera-liburuak e. arozena 00027 Brasilen pakea sendotzen zihoan, alde batetik tamoioekin egindako ituna ondo zihoan eta bestetik frantsesen presentzia ezerezean gelditu zen. Egoera horretan oinarrituz jesuitek Brasil probintzia erlijiosoa antolatzeari ekin zioten. Horretarako esan behar da gerora Rio de Janeiro izango zenaren lehen urratsak finkatu zirela. Garai horretarako M. Nóbrega oso zahartua zegoen eta aldaketa eskatu zuen.

130. 1991> euskara batua saiakera-liburuak e. arozena 00128 Antzerki antxietarra taula gainetik kristau mezua, akzio eta poesia irudian alkimizatuz, ikuslegoaren anima xaloen barru-barruraino sartzen zen. Antzerki mota honi gehienetan autoa deitura eman diote, baina garai hartan Portugalgo antzerki erlijiosoari beste izen hauek ere ematen zizkioten: praktika, dialogo, obra eta pronto.

131. 1991> euskara batua saiakera-liburuak e. arozena 00147 1959 urtean Mendi de Saa gobernaria Bahian itsasoratuz bere gudari taldearekin hegoalderuntz abiatu zen, Ilheu, Porto Seguro eta Espiritu Santoko kapitani desberdinetan gudariz eta untziz bere gudari taldea hornitzen delarik. Gerla hau politikoa ez ezik erlijiosoa ere bazen, frantsesek beraiekin batera apez calvindarrak ekarri baitzituzten; hori ezin zuten onartu eta Europan heresismoaren kontra bezala, Brasilen ere jesuitek gerla irekia hasi zuten.

132. 1991> euskara batua saiakera-liburuak erlijioak munduan 00042 Dena den, garbitasuna deitu printzipio erlijiosoaren gainean finkatzen da kasta-banaketa. Castus, garbi, portugesetik heldu da hitza. Portugesek Indiako giza taldeak jainkoarekiko hurbiltasunaren arabera zeudela banaturik uste izan zuten: garbiak, eta gainerakoak.

133. 1991> euskara batua saiakera-liburuak erlijioak munduan 00096 Baina normalean irakurketa erlijiosoa egiten da. Ikuspuntu honetatik, sinestunek Biblia testu sakratutzat daukate. Jainkoak gizakiei igorritako mezua da haren irakaskuntzarik nagusiena, edo behintzat hori da errabinoek edo Elizak egin duten irakurketa.

134. 1991> euskara batua saiakera-liburuak erlijioak munduan 00096 Oro har, Biblian, Pentateuko edo Legearen osagai diren bost liburuak dira garrantzirik handienekoak. Torah deitzen da multzo hori. Alde batetik, arau sozial, moral eta erlijiosoen multzoa da. Erlijioaren aldetik, berriz, Torah da Jainkoaren hitza esaten den legea eta Herri hautatu horren eginbidea suposatzen du.

135. 1991> euskara batua saiakera-liburuak erlijioak munduan 00096 Torah liburua oso garrantzitsua da. Judu erlijiosoek berekin eraman ohi dute gau eta egun, eta filakteria modura eraman ere bai. Larru beltzez eginiko ontzixkak dira hauek, liburu santuetako zenbait pasarte bertan eramateko eginak.

136. 1991> euskara batua saiakera-liburuak erlijioak munduan 00153 Baina garbi dago, halaber, sekta hitzaren azpian mota ezberdinetako erlijio-mugimenduak daudela. Eta zenbait kasutan sekta desberdinek beren artean daukaten lotura lurbirako erlijio nagusienekin dutena bera da. Horregatik askok eta askok ez dute aipatu ere nahi sekta hitza eta honen ordez nahiago dute mugimendu erlijioso modernoak erabiltzea.

137. 1991> euskara batua saiakera-liburuak industri ondarea 00092 60ko hamardadaren amaiera aldera berriz, Santa Teresa neskentzako ikastetxea, gaur Olazabal Institutoa dena, jaso zuen, honek linea garbiak eta funtzionalak deskribatzen ditu beregan garaiko eraikuntza erligiosoen ildotik.

138. 1991> euskara batua saiakera-liburuak dantza 00046 Konpainia horiek, Arrigorriagaren kasuan ikusi dugun bezala, prozesio eta zenbait ekintza erlijiosotan ere parte hartzen zuten. Prozesio eta herrietako jaietan arma alarde asko ezagutzen dira oraindik ere Euskal Herrian; Bizkaian, adibidez, ezagunenak Elorrioko Errebonbilloak dira.

139. 1991> euskara batua saiakera-liburuak j. maia 00111 Profeten ondotik aita santuak etortzen dira, eta iraultzaileen ondotik administradoreak. Behin iraultza erlijioso edo politikoaren lurrikara handia joan eta jendea finkatu denean ustez ordenu berri baten pean bizi izateko, beti eta ezinbestean gertatzen da aldaketak ez direla hasieran iduri zuten bezain erabatekoak.

140. 1991> euskara batua saiakera-liburuak j. maia 00111 Iraultzaileek nahi edo espero zuten baino askoz txikiagoa izanik ere, aldaketa gertatu egiten da. Zenbaitetan, denboraren joanarekin baino ez da agertzen zein sakon gertatu den aldaketa. Horrexengatik huts egiten dute historian zehar erabateko kontrairaultzako ahalegin gehien-gehienek, Trentoko Kontzilioa edo Vienako Kongresua bezalako gertakariek agerian uzten duten gisan (lehenbizikoa, Erreforma erlijiosoa deuseztatzeko ahalegina izan zen, XVI. mendean, eta bigarrena, berriz, Europako mapa politikoa berregiteko ahalegina Napoleonen inperioaren amaieran).

141. 1991> euskara batua saiakera-liburuak heriotza 00052 Hildakoengatik lehia zuten, Elizak bere marka ezarri nahi zuelako. XI. mendearen hamaieraz gero eta batez ere XII. eta XIII. mendeetan zehar, zistertar eta beste ordena erlijiosoen eraginez hildakoentzako argiak eraiki ziren. Dorre luze eta meheak ziren, muturrean sua zutela.

142. 1991> euskara batua saiakera-liburuak heriotza 00275 Era berean, zaila da heriotza-unea zein den erabakitzea. Azken urteotan aldaketa handiak izan dira heriotza iragartzen zuten bihotzaren eta arnasketaren iragarleak alde batera utzi direlako eta nerbio-sistema zentralaren iharduera oinarritzat hartzen delako. Aldaketa horiek direla eta, eztabaidan ideia filosofikoak sartzen dira eta horien barnean ideia erlijiosoak ere bai.

143. 1991> euskara batua saiakera-liburuak tx. ramirez de la piscina 00141 Elkarrizketatuak euskal literaturan nabarmendu diren erlijiosoak izan ziren.

144. 1991> euskara batua saiakera-liburuak azurm 00152 Nola hasi zen mendi-basoetako gizon-emakumea erlijiosoa, estetikoa izaten?

145. 1991> euskara batua saiakera-liburuak l.m. bandres 00015 Pentsakera hark giza arrazaren ideia erlijioso nahiz filosofikoak pikotan jartzen zituen, hein handi batean behintzat.

146. 1991> euskara batua saiakera-artikuluak j. intxausti 00264 Kontseiluan, Luku-ren egitekoa izan zen Ordena erlijiosoak Ameriketako misioetarako sustatzea, eta On Bernal-i zor dizkiogu Ordena horietako Batzar Nagusiei zuzenduriko eta oihartzun handiko gutun batzuk (frantziskotarrei Tolosako Kapitulura: 1532; eta hurrengo urtean Ordena guztiei bidalia, eta 1538an Aita Santuari josulagunak eskatuz eta 1542.aren azkenetan asmo berarekin San Ignaziori zuzendua).

147. 1991> euskara batua saiakera-artikuluak j. intxausti 00268 Jakingarri gertatzen da, bestalde, XVI. mende hartan gure zenbait gidari erlijioso elkarrengandik zein gertu aurkitu zen ikustea, bizi izandako gertakarietan eta baita garaiko arazo handiei erantzutean ere, munduan sakabanatuta baina sorterrira begira: Erromatik nahiz Trentotik Begoña edo Lukura, Mexikotik Durangora edo Arantzazura, eta geure herrira bezala herri aurkitu berrietara.

148. 1991> euskara batua saiakera-artikuluak j. kortazar 00089 Salmo hitzak zuzenean adierazten du poesia erlijiosora bideraturik dela liburu honetakoa.

149. 1991> euskara batua saiakera-artikuluak lmuj 00237 Berdin gertatzen da Unamuno dibinoaren jarrera erlijiosoekin...

150. 1991> euskara batua saiakera-artikuluak azurm 00046 Azpi-azpian beharbada Guztiaren Batasunaren eta Bake Handiaren nostalgia erlijioso, mistiko bat besterik ez (Hen kai Pan, Bat eta Dena), Unamunoren pelegrinazio ideologiko guztietan konstantea.

151. 1991> euskara batua saiakera-artikuluak i. murua 00063 Ez zen erlijiosoa, kultur aldizkaria zen, abertzale kutsukoa.

152. 1991> euskara batua saiakera-liburuak p. sudupe 00010 Aberri-maitasun kontrajarriak gorabehera, ez zion, nonbait, barruak agintzen kontzientzia erlijiosoak espainol ofizialak babesik gabe uztea.

153. 1991> euskara batua saiakera-liburuak m.j. deogracias 00086 80-81 ikasturtean hala ere, kanporatu egin zituzten eta barnetegiaren asistentzia eta gune erlijiosoa hutsik gelditu ziren.

154. 1991> euskara batua saiakera-liburuak elexp delitu 00025 Beraz, zalantza-izpirik gabe esan daiteke bertute politikoaren ideia aldakorra dela; bertute naturalarena beti izango litzateke gardena eta nabarmena, baldin eta gizonen inozokeria eta grinek ilunduko ez balute; bertute erlijiosoarena beti bat eta bera da, Jaungoikoak errebelatu eta berak zaintzen duelako.

155. 1991> euskara batua saiakera-liburuak ospitale psikiatrikoa 00027 Horretarako zutik geratu zitezkeen ospitale zaharren ondarrak jaso eta bizirik zirauten erlijiosoak batu zituen, fundazio berriak aurrera eramateko asmoz.

156. 1991> euskara batua saiakera-liburuak ospitale psikiatrikoa 00027 Bigarren karlistada eragin zuten gertaera politikoak zirela eta, erlijio jazarpena areagotu egin zen eta honek instituzio erlijiosoei arazoak ekarri zizkien bizirik jarraitzeko.

157. 1991> euskara batua saiakera-liburuak ospitale psikiatrikoa 00117 Zentrua zabalik dago zainketa psikiatrikoa behar duten pertsona guztientzako, bere ezaugarri erlijioso, sozial edo ekonomikoak kontutan hartu gabe.

158. 1991> euskara batua saiakera-liburuak ekonhazk 00149 Arrazoi erlijiosoengatik erosten ziren produktu horiei gatza eta, mahastiak ez zituzten inguruetan, ardoa gehitu behar zaizkie.

159. 1991> euskara batua saiakera-liburuak j. iriarte 00396 Agian, denetarik egongo da, eta gainera bost axola, Askatasunaren Teologiaren jarraitzaile batzuk ezagutu ondoren errespetu handia hartu baitiot sinesmen erlijioso askori, nahiz eta ene burua ateotzat izan.

160. 1991> euskara batua saiakera-artikuluak j.j. agirre 0294 Berari esker ezagutzen ditugu komunidadea osatzen erligiosen izenak: Calidonia de Lora, Mari Garcia de Gabiria, Catalina de Sena eta Angela de Salinas aipatua.

161. 1991> euskara batua saiakera-artikuluak p. iztueta 0071 Lehen aroa, XVI. eta XVII. mendeak besarkatzen dituena, arrazoi erlijiosoengatik egindako alfabetakuntzak ezaugarritzen du, horretarako erabilitako bide ohizkoenak izanik, herri soilari zegokionez, ahoz eta buruz ikasitako dotrina eta, klase ikasi funtsean klerikalari zegokionez, gai erlijioso ziharduten argitalpenak.

162. 1991> euskara batua saiakera-artikuluak p. iztueta 0071 Lehen aro honetan, bada, proselitismo erlijiosoaren eskema aplikatu ezinik ez dago euskal kasuan, zeinetan erabakiorrak suertatu bait ziren, batetik, sermoietan eta dotrinaren irakaskuntzan herri-hizkuntzak erabiltzeko eskatuz Trento-ko Kontzilioak aldarrikatutako arauak eta, bestetik, calvinismoak euskal literaturari egindako ekarpenak Ipar Euskal Herrian, hauen artean aipatzekoak izanik Joannes Leizagarraren Iesus Christ Gure Iaunaren Testamentu Berria (1571), Joana Albretekoaren, Nafarroako erregin calvinistaren enkarguz itzulia, eta ABC edo Christinoen instructionea (1571), egileak berak dakarren bezala, zuzenean alfabetakuntz xedeak dituena: bertze nazione guziek, zeinek bere lengoaiean bezala, Heuskaldunak ere berean duentzat zertan irakurtzen ikas ahal dezan... nesesario estimatu duela ABC hau bere instrukzionerekin Heuskaraz ere jar ledin.

163. 1991> euskara batua saiakera-artikuluak j. urkiza 0037 d. Helburuak: gizartearen egoera politiko eta erlijiosoa kontrolpean eta bide onetik eramateko ahalegina.

164. 1991> euskara batua saiakera-artikuluak a. eizagirre 0043 Batetik, informazio-aldizkarien artean, informazio erlijioso edo lokala utzirik, informazio orokorreko astekari legeztatu bihurtzen dira, 1976. urtean, Zeruko Argia Anaitasuna eta Goiz Argi.

165. 1991> euskara batua saiakera-liburuak islam-a 0029 Kide berriak eginez islamiar doktrina hedatzeak balio erlijioso garrantzitsua du.

166. 1991> euskara batua saiakera-liburuak islam-a 0029 Mohametek ondorengorik utzi ez zuenez (ezta oinordetzarako inolako araurik ere),, berehala agertu ziren boterea edo kalifatza hartu nahirik elkarren arteko borrokak (ez dugu ahaztu behar kalifa buruzagi erlijioso eta politikoa dela).

167. 1991> euskara batua saiakera-liburuak islam-a 0073 KALIFA. Mohameten ondorengoa; musulmanen buru erlijioso eta politikoa.

168. 1991> euskara batua saiakera-liburuak bitez 0038 Hala ere, aurkako aldean, bere funtzio funtsez erlijiosoari kontrajarri nahiean bezala, lau gezileiho luzek horma zabalak urratzen dituzte Urdaneta eta Aizarnazabalgo bidexken bila, bai eta Altzola, Aia, Zarautz eta Getariatik datozenen bila ere.

169. 1991> euskara batua saiakera-liburuak x. lasa 0065 Espainiako giro politikoan jesuiten ordena erlijiosoaren aurkako haizeak dabiltza, eta zentsuragilea Lagundiko buru dena, horretaz jabeturik, idazkian barrena azaltzen diren agintariekiko zenbait aipamen konprometigarrik izan dezaketen eraginaz kezkatzen da.

170. 1991> euskara batua saiakera-liburuak ehbertsol 0041 Beti izan da zortziko ederra, kutuna eta ia erlijiosoa.

171. 1991> euskara batua saiakera-liburuak i. borda 0015 Poetaren hitzek nahi dute egoera poetiko berri baten oinarria Iparraldean segurtatu, poesia sozial hutsaren eta kutsu erlijiosoko olerki ohituraren artean landu lirikotasun samurraren ildoa irekiz.

172. 1991> euskara batua saiakera-liburuak e. agirretxe 0085 Nola ez hemen gogoratu Kristau Langile Gaztedi hura (JOC)? Edota Baserri Gaztedi hura, gerora Herri Gaztedi bilakatu zena? Gure Seminarioak eta erlijiosoen Hezkuntz etxeak ere beteta zeuden...

173. 1991> euskara batua saiakera-liburuak e. agirretxe 0182 Apaiz, erlijioso, lekaime eta zenbait sekular urtero aste osorako biltzen hasiko ginen, lekuz hego Euskal Herriko lau probintzietan eta Baiona aldean txandakatuz.

174. 1991> euskara batua saiakera-liburuak jorge de oteiza 0123 Oteizak, euskal kulturaz egiten duen berrinterpretazio estetikoan, fenomeno erlijioso eta mistikoari gertatzezko arazo gisa aurre egiten die.

175. 1991> euskara batua saiakera-liburuak jorge de oteiza 0123 Artista edo sortzaile gisa, batetik bizipen erlijiosora hurbiltzen den sortze-prozesua hartzen du kontutan, eta bestetik, euskal kulturaren berrikuspenean historikoki ezarritako egoerarekin egiten du topo ezinbestean.

176. 1991> euskara batua saiakera-liburuak jorge de oteiza 0123 Izan ere, aspalditik euskal kultura (interesak medio, besteak beste) oso Herri erlijioso eta kristauaren paradigma eta adierazgarritzat hartu izan baita.

177. 1991> euskara batua saiakera-liburuak jorge de oteiza 0123 Hitzaren esanahi hertsian iharduera da eta lau ildotatik dago testu moduan gauzatua: hitz, alegoria, etika eta anagogiaren aldetik, testu erlijioso gehientsuenak bezalaxe.

178. 1991> euskara batua saiakera-liburuak p. iztueta 0226 Eta horien ondoan, fundazio pribatuak aurkitzen ziren, ordena erlijiosoek gidatzen zituztenak, horietan Gramatika-Eskolak sortzeko xedearekin eginak.

179. 1991> euskara batua saiakera-liburuak arte modernoa 0321 Bai artearen bai arte kritikaren orientabide soziologikoaren jatorria Argikundeko kulturaren izaera laikoan bilatu behar da; arteari helburu erlijiosoa ukatzean, honek gizartera jo eta helburu mundutarrak bilatu beste erremediorik ez du.

180. 1991> euskara batua saiakera-liburuak arte modernoa 0321 XX. mendean kritika soziologikoa historiografia marxistaren barrutian garatu zen: artea ez zen gehiago gizartearen ispilu, baina oso loturik azaldu zen istilu ekonomiko, politiko eta erlijioso handiekin.

181. 1991> euskara batua saiakera-liburuak artistas 1995 0024 Menores Observantes reformadosen komentua ezabatua izan zen, Erromako beste instituzio erlijioso batzuekin batera, 1873ko legea zela bide, eta horrek bide ematen zuen, Italiaren partetik multzo haren gain zeuzkan eskubideei uko egin gabe, eta Espainiaren partetik, aipatu patronatoari uko egin gabe, leku hura laga zedin, bertan Akademia jasotzeko.

182. 1991> euskara batua saiakera-liburuak harluxet he 0276 Argaia Goikoetxea, Jazinto. Erlijioso nafarra (Bera, 1903 - Valentzia, 1993).

183. 1991> euskara batua saiakera-liburuak i. mendiguren 0127 Sarritan nolabaiteko moraltasun erlijiosoarekin ere konbinatzen da; ahalik eta ongien egon nahi da mundu honetan, baina besteko aukerak galdu gabe.

184. 1991> euskara batua saiakera-liburuak i. iñurrieta 0163 Eta horixe pentsarazten dute gilyaken honako ohitura hauek ere: haragiarentzat ontzi bereziak gordetzeak, eta abagune erlijioso horietan bakarrik erabiltzen den tresna sakratu batez piztutako sutan egosteak.

185. 1991> euskara batua saiakera-artikuluak l. baraiazarra 00130 Txosten horretan, komunitatea osatzen zuten erlijiosoen artean Fr. Migel ere agertzen da.

186. 1991> euskara batua saiakera-liburuak gaztentz/7 0081 Garai honetan halaber indartu zen bere grina erlijiosoa; Emausko Afaria bezalako eszenetan ikus daiteke bere izaera barnerakoia.

187. 1991> euskara batua saiakera-liburuak jugoslavia 0072 Fanatizazioa. Jendetzak sutsu eta irrazionalki sineste edo iritzi erlijioso, razial, nazional edo bestelakoak defendatzen ditueneko egoera.

188. 1991> euskara batua saiakera-liburuak p. iztueta 0021 2 Damas Catequistas izeneko Kongrazioan sartu zen 34 urterekin. Amerikan 47 urte egin ondoren, Loiolako komentura erretiratu zen zahartzaroan eta bertan hil 1979-VI-26an 90 urterekin, Institutuan 56 urte eginda gero. Komentuan esan didatenez (Elkarrizketa Loiolako Damas Catequistaseko Ama Nagusiarekin, 1897-II-13), erlijiosa oso jarraibidezkoa omen zen, santa fama zeukana. Baina, bide batez, sinestezinezko beste gauza harrigarri hau ere jakin dut Jose Mari Aranalderengandik: alegia, euskara erabat ahaztu zuela, hitz solte batzu ezik (Elkarrizketa J.M. Aranalderekin, Donostia, 1987-I-22). Zentzu batean, konprenitzekoa ere bada, Amerikan 47 urte egin bait zituen, eta horietatik hainbat Quito-n. Horregatik jarri zion, hain zuzen, Quito'n arrebarekin izena idazlan honi..

189. 1991> euskara batua saiakera-liburuak p. iztueta 0161 Eta bere primariotasun honek, Espainiako gerrate zibilekoan, gartzelatzearen disgustoa ekarri zion, solaskide erlijioso batek zitatu egin bait zuen Tolosako agintari militarren aurrean.

190. 1991> euskara batua saiakera-liburuak elhuyar 0239 Hezkuntzaren egokitasuna, herrialde baten tradizio historiko, kultural eta erlijiosoak identifikatu eta mantentzea eta bilakatzen ari den estatu moderno gisa dituen beharrak asetzea helburu izateari dagokio.

191. 1991> euskara batua saiakera-liburuak elhuyar 0239 Gero eta onartuago dago, hezkuntza moral, etiko edo erlijiosoa hobeto gauzatzen dela eskola-markotik kanpo eta, oro har, eskolak ezin har dezakeela haurren garapenaren alderdi guztien ardura.

192. 1991> euskara batua saiakera-liburuak oñati 0118 3. Erlijiosoa.

193. 1991> euskara batua saiakera-liburuak elhuyar 0619 2. Erdi Aroan, bereziki S. Agustinen erregelari jarraituz, sortu ziren elkarteetako batean bizi zen erlijiosoa (kalonje erregularra).

194. 1991> euskara batua saiakera-artikuluak j.a. arrieta 0066 erruduntasun-sentimendu gaizki sendatu baten mamua ote?, jaso (eta jasan) dudan hezkuntza erlijioso larderiatsuaren itzala, agian?, erro sakonagoak dituzkeen fantasma pamerial baten errainua?...

195. 1991> sailkatu gabeak egunkariak deia 1998 00004 Gure asmoa beste aldizkari mota bat egitea zen, laikoagoa, helduagoa, jada ez da estudiante erlijiosoentzako egina bakarrik. Frantziako aldizkari baten itxura antzekoa hartu genuen baina asuntoak ez du luze irauten.

196. 1991> sailkatu gabeak egunkariak j.m. artzalluz 00086 Oraindik asko ez dela gure errietan apez, erlijioso eta erlijiosa ugari zen; eta laikoak (ezkonduak edo ezkongabeak).

197. 1991> sailkatu gabeak egunkariak egunk 1996 0003 Sustrai sakonenetik anai-arrebak bagina bezala jokatzera behartzen gaituena ere ez da erkidego etnikoa, ez erlijiosoa, ez hizkuntzazkoa, ez ekonomikoa, ez jenerozkoa ere.

198. 1991> sailkatu gabeak egunkariak egunk 1991 0010 San Jose Ermitako apaiz batek aditzera eman duenez, ostegun goizean bertan Gobernu Militarreko agintari batzuk egoitza erlijiosora joan ziren, barkamenak eskatu eta gertatutakoa kapitainaren gehiegikeria izan zela esateko.

199. 1991> sailkatu gabeak egunkariak egunk 1992 0003 Gatazka honen inguruan eraiki den distantzia zinikoa puskatzea, herriek nahiz pertsonek beren kabuz erabakitzeko duten eskubidea aldarrikatzea, barne hartuz etnikoak edo erlijiosoak izanik ere gutxiengoekiko begirunea, gerrako biktimentzako laguntza humanitarioa nola instituzio eta entitateen aldetik gerraren kontrako jarrera bat bilatzea dira, besteak beste, hainbestetan elkartasuna adierazi duen Euskadi honetan jadanik has daitezkeen zenbait ekinbide.

200. 1991> sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak npao 1999 00013 Ez. 1998an komunikabideetan azaldutako informazioak, COLPISAko iturriak aipatzen zituena, Nafarroako Gobernuz Kanpoko hiru Erakunde eta Nafarroako Gobernua, Gizarte Ongizate, Kirol eta Gazteri Departamenduaren bidez, antolatzen ari ziren Kolonbiako Bakearen aldeko Nazioarteko Topaketa itxuragabetzen zuen; izan ere, topaketa hau ez baitzen ELN gerrilari-taldearen eta Kolonbiako Gobernuaren arteko inolako "negoziazioa", mota askotako taldeak biltzen zituzten lan-saio batzuk baizik (Kolonbiako bake-prozesuan zerikusirik duten gizarteko alderdi guztiak gonbidatuta zeuden: Kolonbiako Estatuko erakundeak, erakunde zibilak, erakunde erlijiosoak eta talde matxinatuak), ondoko helburuak lortzeko:

201. 1991> sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak herr 1992 0003 Haren errepertoria euskal polifonia erreligiosoa eta profanoa, oratorioa eta Errenazimentuzko musikek osatzen dute.

202. 1991> sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak arrpress 1993 0023 - Erlijiosoa zara?

203. 1991> sailkatu gabeak hilabetekari, noizbehinkariak,..... ostiela! 1999 00007 Bejetarianismoa, sarritan, kontzepzio mistiko eta erlijioso zenbaiti lotua joan ohi da; biologismo kezkagarri baten eskutik joan liteke edota ideologia liberal batean integratu liteke baita ere (Gandhi- ren kasua Indian, beste bejetariano bikain bat).

204. 1991> sailkatu gabeak hilabetekari, noizbehinkariak,..... i. beristain 0016 Berezia izango ez da bada, zoriontsu izatea erlijio jakin baten gainetik jartzen duen buruzagi erlijiosoa?

204 emaitza

Datu-estatistikoak: