XX. mendeko Euskararen Corpus Estatistikoa
kontsulta arrunta
Epeen diagrama ikusi | Euskalkien diagrama ikusi | Testu-moten diagrama ikusi |
1.
1900-1939 gipuzkera saiakera-artikuluak
lab 0253
Europa'ko erri geienetan irakaskintza amagandik ikasitako mintzairan ematen zan bitartean: ungaritarrai ungeraz, txekotarrai txekeraz, palmenkoarrai palmenkeraz ta abar, Bretaña'ko beterriari, bretoieraz itzegiten dun erriari irakaskintza guzia pantzeraz bakarrik ematen setatzen dira.
2.
1900-1939 lapurtera-nafarrera literatur prosa
zerb gh 1927 0531
Bortchaz bezala hasi da, oro etzituelakotz puntaren puntatik gogoan bainan laster ithurritik ura bezala bazoakion elhea gure mintzaira paregabearen alde.
3.
1900-1939 lapurtera-nafarrera literatur prosa
p. duhour 0204
Hemen haste
4.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
lander 0595
Huna beraz hemen behera, hitz hetarik erran den Hiztegian aurkhitzen ez direnak, edo han aurkhitzen direlarik, han diotenaz zerbeit gehiagoko erran nahi dutenak
5.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
lander 0603
Guziaren buru bada,
6.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
euskaltzaleen biltzarra 0006
Ene chedearen bethetzeko, behar nuke eskas dutana, zaharren mintzaia garbi eta ederra: ezen Euskal Herriaren amodioa itchuratzen duzue, eta amodio hori ez litake agertu behar, urrezko hitzekin baizik.
7.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
stpierre gh 1921 0658
Gizaki horren mintzaian ez du nihola ere nahi eskualdun kutsurik ezagutu; hitz batzu baitira,
8.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
stpierre gh 1921 0658
Mintzaiak bezala, gizakiak ere bia dira:
9.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
stpierre gh 1921 0658
Bainan bere erranaren eta ustearen erroa mintzaian baitzuen osoki, mintzaia gurearen berri ahal daki gain gainetik?.
10.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
stpierre gh 1921 0658
Berak zioen
11.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
stpierre gh 1921 0660
Bereziki Frantzia beherean, Aquitania zelako eskualdean, bistan da Iberotarren mintzaia
12.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
stpierre gh 1921 0660
Badute alabainan mintzaia zaharrek, hala nola eskuarak edo latinak, hitz bakotchari darraikola buztan berezi bat, hunek erakusten baitu zer gisako lokarria daukan hitz horrek bere aldeko lagunekin.
13.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
stpierre gh 1921 0660
Eskuarak ere holakoak ditu bere hitzondar lokarriak, edo holakoak izanak: bat edo bertze baizik ezpalitz elgar iduriak bi mintzaietan, ez ginuke hor oraino ahidetasunaz mintzatzekorik; bainan burutik buru bere hitzondar lokarriak mintzaia batek ez ditu maileatzen bertze bati.
14.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
stpierre gh 1921 0661
Bere hartan dago Vinson, ez duela kausitzen bi mintzaien artean ahidetasunik batere; iduripen bat edo bertze bai, han hemenka,
15.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
stpierre gh 1921 0661
Ondoko urtean ihardetsi zioen Schuchhardt-ek
16.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
stpierre gh 1921 0661
Schuchhardt-ek ere aitortzen du ligurotar horrek bere kutsua eskuarari eman diola, bainan mintzaiaren iturri gehiena iberotarrean dagola
17.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
stpierre gh 1921 0661
Argi gehiago zerbeiten beha gaude beraz oraino, bainan iduri du gero-ta gehiago bi mintzaia hoiek emanen dauzkigutela, barnagodanik ikertzera norbeit gogoak helarazten balinbadu, zerbeit berri atzemaitearekin.
18.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
stpierre gh 1921 0661
Mintzaia bati batek emana bertzeak bertzeari dema.
19.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
lf 0190
Maiz hauzoko mintzairari har behartzen zaiku; eta emeki-emeki erdarazko hizkuntzak hanbateko andana izigarrian sartzen zaizku, non herrikoen estaltzerat, itzaltzerat, ithotzerat eta suntsitzerat baitoazi, alegia deus-ez.
20.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
lf 0190
Diogu bakarrik: 1ampdeg;) Alemana, eskuara bezala, bertze mintzairek ausikitzen eta zikintzen ari dutela gero eta gehiago; eta etsai bereri berdintsu behar gitzaizkotela jazarri; 2ampdeg;) Askotan batere elgar-aditu gabe bi mintzairek bide berberak hartzen dituztela, hitz berri beharretan direlarik, heien egiteko: Alemanek nahi izan zakotenean izen bat eman beren sortherriari,
21.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
a aezk 0179
AEZKERA EDO PETIRIBERRO-INGURUETAKO MINTZAERA
22.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
je euskg 0114
Tokiko mintzaian ohartaraz bite lehenik, tokiko gauza eta urratser.
23.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
je euskg 0114
Geroxago euskara garbiak ernaraziko ditu frantses garbirat; hunen argia biziago baita, hala nola zabalago, laguntza handia badukete, jite onekoak badira, beren haurreko mintzaiari, eta orozbat urratser, jarraikitzeko bizi guzian, konparantzaz ikusirik zoin ziren bata eder eta bertzeak zuhurtziazkoak.
24.
1900-1939 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
je euskg 0207
Gizon argituek ez dakote herriko mintzaiari nihoiz erakutsi orai bezenbat atxikimendu.
25.
1940-1968 gipuzkera literatur prosa
r. galdos 0014
27-
sei bat urteetara...
ta egiz entzungarr
26.
1940-1968 gipuzkera literatur prosa
b. iraola 0028
Ara emen, gutxi-gora-bera, apaizaren mintzaera edo izkera: Beatzetako eraztun, gorbetako orratz, belarrietako, eta beste onelako zenbait urrezko apain, garriai ezarrita erabilli oi-diran arribitxi dizdiratsu oietako baten izena dala Jema? Izen au ez dala Santa izena?
27.
1940-1968 gipuzkera saiakera-artikuluak
p. iztueta 0031
Gaiñera, oiñaze gabeko gaiztokia egi bailitzan onartzea, katolikotasun mintzairan, oso trakets, illun itzegitea da.
28.
1940-1968 gipuzkera saiakera-artikuluak
etxde 0067
Gure idazle zaharrek, gramatikari dagokionez (eta bitxi da! gramatika legeak ongi ezagutzeke, anartean ezpaitzen gramatika estudiorik egin) guk baiño askoz obekiago eta segurantzi geiagorekin idazten zuten, erriaren iturbegi gardenetik xurgatzen baitzuten uneoro euskal-jarioa eta Bidasoaz besteko oraikaldiko gure anaiak, beren arbasoen akatsik larrienak bazterturik, guk baiño sakonago ta obekiago ezagutzen dute gure mintzaira eta guk ez bezalako graziz eta ederrez jazten dute euskal-literatura.
29.
1940-1968 gipuzkera saiakera-artikuluak
mde 0010
Lady Nona orri esker, izkelariek ezagutzen ditute orain Pharaoen mintzairaren otsak...
30.
1940-1968 gipuzkera saiakera-artikuluak
or 0026
Gure bururakizuna agertzean egin koska edo geldiuneak, mintzaeran ederki bereizten ditugu, eta idatz-izkeran, aztarrenen bidez adierazten.
31.
1940-1968 gipuzkera saiakera-artikuluak
etxde 0076
Zuberoa'ko mintzairak baditu misteriak gure adimenak ezin uler ditzakeanak.
33.
1940-1968 gipuzkera saiakera-artikuluak
alt eib 0062
Batzar artan' Aita Villasante euskaltzaiñak' zerau gertatzen dala esan zigun: Izkera bat, mintzaira bat, errian zabal ta indartsu bizi danean' ango itzak, garbikeriz aldatu nai izatea' alperriko lana dala; izkuntza makaletan' gaixoetan' olako berrikeriak, erreztxoago lòrtu al ditezkeala, irudiz beintzat.
34.
1940-1968 gipuzkera saiakera-artikuluak
palt 0173
Beraz erri batean ontako monografi bat egiterakoan, erri ortako izkera zein dan eta beste edonundik ekarritako mintza-kera zein dan erabaki bear aldez aurretik.
35.
1940-1968 gipuzkera saiakera-artikuluak
lfn 0003
Bere liburu onen azkenean, gai au aztertzen da:
36.
1940-1968 gipuzkera saiakera-artikuluak
lfn 0005
Aztertu bear dira, alik laisterren, Euskal-erriko mintzaera guziak.
37.
1940-1968 lapurtera-nafarrera liturgia
iratz 0083
Batek izaiten du Izpirituaren-ganik zuhurtziaz-KO HlTZA, bertze batek jakitatezko hitza, Izpiritu bera-REN GANIK; bertze batek fedea, Izpiritu be-RA BAITAN, bertze batek sendatzeko dohaina, Izpiritu bakarra-REN BAITAN; bertze batek mirakuilu egiteko INDARRA, bertze batek profeten ARGIA, bertze batek gogoen berexteko ASMOA; bertze batek mintzairak era-BILTZEA, bertze batek mintzairak adia-RAZTEA.
38.
1940-1968 lapurtera-nafarrera literatur prosa
d. dufau 0025
Mahain batetan jarri, edan behar zutena zerbitzarazi-ta, batek, irri aire batekin, galde egiten dio ostalerari zer demuntreko mintzaira aditzen zuten.
39.
1940-1968 lapurtera-nafarrera literatur prosa
d. dufau 0031
Makaiako Ganichek,
40.
1940-1968 lapurtera-nafarrera literatur prosa
m. erdozainzi 0337
Eskuara, ene Amak haurrean erakutsi eskuara, ene mintzaira, zu zaitut beti hobeki eta osoki maitatu....
41.
1940-1968 lapurtera-nafarrera literatur prosa
je gh 1964 0338
Erromanoek bazuten beren latin mintzaian hitz hau;
42.
1940-1968 lapurtera-nafarrera literatur prosa
je gh 1964 0338
Guk eskualdunek badugu gure mintzaian ikur
43.
1940-1968 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
j. haritschelhar 0441
Miatzen baginu egiazki, ikus ginezake badela gaur egunian anhitz jende mintzaira bat baizik dakitenik, eta mintzaira hori erdera.
44.
1940-1968 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
j. haritschelhar 0441
Frantses buruzagiek uste ukan dute behar zela erresumaren batasunaren osoki finkatzeko mintzairaren batasuna finkatu, eta bertze hizkuntzek (bretoi, okzitan, eskuarak) behar zutela hil.
45.
1940-1968 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
j. haritschelhar 0442
Beraz, behar deegu galdegin garbiki eta goraki ez dezaten utz hiltzerat munduan den mintzaira xaharretarik bat.
46.
1940-1968 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
p. xarritton 0009
Eskual odolak, mintzaiak, gogoak, manerek dute beraz egiten
47.
1940-1968 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
mde 0146
German hoien kulturaren influentza gehienetan uste den, eta Irlandarrek berek aithor duten, baino askoz zabalago eta sakonago izan bide zen; heiek zeraukoten lehen Latinez Hibernia edo Scottia, eta bertako mintzaraz Eriu deitzen zen herri horri orain emaiten zaion izena ibeni: Irlanda, h.d. Ireen herria.
48.
1940-1968 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
mde 0146
Gero Frantzesak eremu galdu ba zuen ere, XIV-garren mendetik landa Engelandar guztiek Engelesa hartu baitzuten hizkuntza kommuntzat (halaz ere gune zembaitetan ba ziran oraindik XIV-garren ehunurthekoan Frantzesez mintzatzen zirenak), hambatez indartsuago egon da Engelesa Irlandan, bera baitzen orain garhaitzaileen mintzara bakharra; eta Irlandara garhaituen mintzara izaiki, ez da zail igartea zein izanen zen azkenekotz bertzearen buruzagi.
49.
1940-1968 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
mde 0146
Erraiterako, Germanararen hiztegiari eta morphologiari so eginez, ohartzen gara Italiararen eta Keltararen antz gehiago duela bertze indieuropar mintzarek baino.
50.
1940-1968 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
mde 0183
Ikhusi dugu Irlandako bizitzaile guztiak, indieuropar ethorkiko izaki ala ez, goidel izaturik zirela Germanen lehen invasioneen garaian (VII-eta IX-garren mendeetan), eta populu bategin bat moldatzen zutela hizkuntzaz den bezembatean: Irlandara zen orduan Irlandarren mintzara kommuna.
51.
1940-1968 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
mde 0183
Gehiago dena, herriko mintzara nazionala zen egiaz, erran nahi baitu, ez bakharrik gizarte-mail guztiek zerabiltela egun orozko beharki bakhunen adieraztekotz, bainan Estatuak, Jakintzak, Irakaskintzak, hots, gizalantzaren sail orok hura zuela usatzen.
52.
1940-1968 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
mde 0183
Adibidez, denek dakite bertzerik ez duela erran nahi
53.
1940-1968 lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
mde 0183
Exemplutzat, XVI-garren mendean baizik ez du Frantsis Lehenak, batezere Villers-Cotterets-ko manamenduaz, 1529 Frantsesa ezarri Frantziako estatu-hizkuntzatzat eta ez ditzagula aipha nazione ttipiak, Euskalherria eta Bretainia bezala, beren hauzo etsaien mintzararen onhartzekotz baizik Latinaren usantza utzi ez dutenak...
54.
1940-1968 lapurtera-nafarrera saiakera-liburuak
je axular 0010
Axularrek Sarako mintzaia du gure iduriko, Saran hamazazpigarren mendearen hastapenean ohi zen eskuara; bertze nehungoa ez.
55.
1940-1968 lapurtera-nafarrera saiakera-liburuak
je axular 0010
Berena zutela, osoki berena bere hizkuntzaz, ohartu zitazken Saratarrak: daukagu ezen hila ehortzi balin bazuten elizako mahain sainduaren barneko aldetik, kurutzea eta harria bere izenarekin han ezartzen zituztela, etzakotela erretor zenari holako
56.
1940-1968 lapurtera-nafarrera saiakera-liburuak
je axular 0010
Saran zitazkela indarrenetan eskuararen erro eta adarrik garbienak, baditake uste ukan zuen Schuchardt aleman jakintsuak, bere herria utzi zuelarik Lapurdi choko hartako mintzaiaren zonbait ilabethez ikastera jiteko.
57.
1940-1968 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
herr 1944 00001
Bainan egundanik hasteko, bi hitz bakharrik gure atseginaren erraiteko bi azken urthe hautan ikusirik eskualdun gazte moltcho bat alchatzen gure arbasoen mintzaira et ohidura guzien berriz phiztarazteko.
58.
1940-1968 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
zerb herr 1944 00001
59.
1940-1968 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
herr 1944 00001
60.
1940-1968 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
herr 1946 00001
Bainan asko tokitan ez dute ez jendeek ez eta jaun erretorek ere konprenitu nahi zer eginbide handia den tokian tokiko mintzaiaren erabiltzea; funtseko erakaspen bat emaitekotan.
61.
1940-1968 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
herr 1956 00001
Nola ez gogorat eman bi mintzairez emanikako
62.
1940-1968 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
soeg 00001
Bertze, herriz, mintzairaz, sinhestez, larru kolorez - holakoetan dugu ikusten argi eta garbi, ber-berak gaudela odolez, gogoz, amodioz, hots Jaungoikoak haragian landatu bere iduriko arima paregabeaz.
63.
1940-1968 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
herr 1960 00001
Zoin aise derabilkaten mutikoek eta neskatxek berdin beren mintzaira aberats bezain arina.
64.
1940-1968 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
herr 1965 00001
San Andre-ko salan eskuarazko komediak emaiten baitira, kaskoinek ere pentsatu dute beren mintzaira toki berean goresten ahal zutela. Zertako ez?
65.
1940-1968 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
lf 00001
Urthean behin ideia guzietako Eskualdunen biltzea eskuararen ohoratzeko, ez bada ere aski gure mintzaiaren salbatzeko, daukat gauza ederra dela, eta ez zuek diozuen bezain lan alferra!
66.
1940-1968 sailkatu gabeak hilabetekari, noizbehinkariak,.....
azkatasuna 1946 00001
! Euzkotarra! Zure aberri atzerripetua benetan maite badezu, jarri ezazu alegin guzia bere izkuntz aldez, alegindu ikasten, eta ikasi ondoren edonun eta noiz nai pitxi eder orrekin apaindu zure mingain eta ezpañak, zure mintzakera euzkera bakarra izanik, jaso gora gure aberri zigortua, eta ori egiñaz berari egingo diozu, zure eskubetan dezun laguntzarik aundiena.
67.
1969-1990 euskara batua ahozkoak
zahar hitz 0023
- Burasoen haurkeriek ez dute haurra ontzen
- Aiten mintzaira utziz, heien arima da ukatzen
68.
1969-1990 euskara batua ikasliburuak
k. navarro 00067
a) Erleen mintzaira ikusmenari dagokio, ez entzumenari.
69.
1969-1990 euskara batua ikasliburuak
k. navarro 00067
Mezua ezin du berresan elikadura ikusi ez duen erleak
70.
1969-1990 euskara batua ikasliburuak
k. navarro 00117
Hasiera-hasieratik, eta azterketari ekin aurretik, hainbat berezkuntza egin behar da: 1)
71.
1969-1990 euskara batua ikasliburuak
k. navarro 00117
3.2.1.
72.
1969-1990 euskara batua ikasliburuak
k. navarro 00117
Mintzaira eta errealitatea berezteak erraza dirudi teorian; ikusi dugunez ordea, praktikan zaila gertatzen da maiz, funtzio lexiko eta lexemek izendaturiko errealitatearen hurbiltasunagatik. Erne egon beharra dago beraz erlazio linguistikoak eta errealitatekoak berezteko. Arazoak hainbat barrutitan nabarmentzen dira.
73.
1969-1990 euskara batua ikasliburuak
k. navarro 00117
Esan dugunez, terminologiek
74.
1969-1990 euskara batua ikasliburuak
casve amikuze 0008
Azken urte horietan, iduri du haurrek, hamaika urtez goiti bigarren mailako ikastetxeetan egoten bait dira, galtzen ari da gure mintzaira ederra.
76.
1969-1990 euskara batua ikasliburuak
f. rodriguez 0005
Horretarako, hain zuzen, aproposa den mintzairak, tresnak eta egiturak eraiki egiten bait ditu.
77.
1969-1990 euskara batua ikasliburuak
saioka/5 0165
Haien mintzaerak desberdintasun batzu ditu gaztelaniaz: hizki batzuren ebakieran, hitz batzuren zentzu edo esanahian eta dituen hitz berezietan (arabiar edo hitz zaharrak).
78.
1969-1990 euskara batua ikasliburuak
eem hizkliter 0137
79.
1969-1990 euskara batua ikasliburuak
eem hizkliter 0442
Eta hortik supituki
80.
1969-1990 euskara batua ikerketak
elhuyar 0024
Isilune errudunen inertziak eta antiinformazioak euskalduna ez dela existitu dio: ez bere historian ez eta bere mintzairan ere; eta aipatu izan denean ere baserritar talojalearen gisa eta ipuin antza aipatu izan da.
81.
1969-1990 euskara batua ikerketak
elhuyar 0131
Erdaldunek
82.
1969-1990 euskara batua ikerketak
elhuyar 0131
Euskaldunen eta erdaldunen
83.
1969-1990 euskara batua ikerketak
elhuyar 0131
Sartzeko erari buruz Erdaldunentzat formularik egokiena zera izango litzateke: nahiz hizketan, nahiz izkribuz, edonork izan dezala Administrazio Publikora, bai mintzaira batean eta bai bestean, zuzentzeko eskubidea.
84.
1969-1990 euskara batua ikerketak
txill 0011
Azterketa fisikoaren bidez aurkitzen diren ñabardurek, esate baterako, berez oso garbiak izanik ere, kasu honetan edo hartan hiztunengan pertzibitzen ez badira, edo hizkuntzan erabilpen-funtziorik ez badute, balio linguistikorik ere ez datxekie mintzaira horretan.
85.
1969-1990 euskara batua literatur prosa
j.k. igerabide 0007
harrien mintzaira ozena
diafragmatik zehar sartzen zait
isilik
86.
1969-1990 euskara batua literatur prosa
m. legasse 0010
6) Lur, mintzaira eta gizatasun hauk oro, Kosmos unibertsalaren Ilargi berri bat bihurtuko lirateke ordu hartan.
87.
1969-1990 euskara batua literatur prosa
m. legasse 0014
6) Garai hartan ere, Erromatik etorritako gudari berdinek iberoak menderatu zituzten eta beren lege, arrano eta latin mintzaira inposatu zizkieten.
88.
1969-1990 euskara batua literatur prosa
m. legasse 0014
7) Bada iberoek, gaindituak, menperatuak eta hontaratuak, beren lege, ahuntz eta iberiko hizkuntza lagatu zituzten, lege, arrano eta latin mintzaira onesturik.
89.
1969-1990 euskara batua literatur prosa
m. legasse 0014
8) Holan sortu zen espainol mintzaira, iber utzite eta erromatar konkistadorearen fruitu.
90.
1969-1990 euskara batua literatur prosa
m. legasse 0014
9) Bainan, aldi berean, Erromatik etorritako gudari horiek ezin zituzten Euskaldunak menderatu, ez eta beren lehentasuna onhar araztea ere, eta ezin zizkieten beren lege, arrano eta latin mintzaira inposatu.
91.
1969-1990 euskara batua literatur prosa
m. legasse 0018
4) Beren amonak, gales eta iber mintzaira zenak, bortxatuak izan ziren bezelatxe, Andere Dona Euskara bortxatua izan behar zen.
92.
1969-1990 euskara batua literatur prosa
m. legasse 0026
4) Eta ere bai esaten zuten farisauek:
93.
1969-1990 euskara batua literatur prosa
m. legasse 0038
3) Eta bere amak,
94.
1969-1990 euskara batua literatur prosa
m. dupac 0047
Prai Jose besteetatik berezi zen: aintzinean, bakarrik, besoak zabal, trankoka ibiltzen zen, irriñoa ahoan, eta Mura mintzairaz hitzegiten...
95.
1969-1990 euskara batua literatur prosa
m. dupac 0047
Bere boz larriaz Prai Mathiasek oihu egin zuen tupi mintzaira eta umaua hizkuntza elkarrekin presan nahasten zituela:
96.
1969-1990 euskara batua literatur prosa
j.a. arrieta 0251
Hermogenesen bidez, kanpotiko durundi guztien berri leialki eman ohi bait zidan beronek, enperatrizaren zenbait mezu ere iritsi ziren niregana; aski urguria zen haren mintzaira, kinka hartarako nahiko egokia; ia beti horrelakoxea erabiltzen dugu denok ere heriotzaren aurrean.
97.
1969-1990 euskara batua literatur prosa
etxde 0038
Aitortu behar da, Frantzia ederraren omenez, belzlari frantsesek gibelean utzi bide zituztela gainerako guztiak beltzak larrutzeko lanbidean, zeren kolonietako mintzairan zigor frantsesaren izena hedatu baitzuten.
98.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
j. elortza 0051
Alde guztietan, gau eskola, ikastola, eskola eta lantegietan, lagun askok gure mintzaira zaharra ikasten dihardu.
99.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
vill 0324
Eta esan gabe doa kazetaritzan aritu diren hoiek lan guztiz ondoriotsua egin dutela euskara trebatzen eta tresna zalui bihurtzen, gure mintzaira zernahitarako erabiliz, eta mintzaira bera arinagotuz.
100.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
vill 0324
Ez dakitenen faboretan esan nahi dut elkarte edo batasun hau 1918an jarria dela, eta xede hunekin jarria: euskara, gure mintzaira, begiratzeko, lantzeko eta aitzinatzeko.
101.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
vill 0325
Batasun hunen galtzarrean daude bildurik euskara lantzen, ikertzen edo nolabait mintzaira hunen alde lan egiten ari diren jaunak.
102.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
vill 0325
Ororen artean har-eman izanik, nahi ditugu euskararen korapiloak eta hauziak galbaetu eta ahal dela argitu, eta gure mintzaira hau gai bihurtu gaur eguneko bizimolde, arazo eta kulturaren sujetak tratatzeko.
103.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
x. iturpe 0041
Bere mintzaira politikoa klasearen konposaketaren aurka doa, zeren
104.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
i. sarasola 0127
Lehenago adierazi dugunez, mintzaira bat kultur hizkuntzaren kategoriara jasotzeak, haren ondasun lexikoaren sistimatizatze bat eskatzen du, eta sistimatizatze horretan hitz bakoitzaren denotazioaz gainera beraren konnotazio-multzoa eduki behar da gogoan.
105.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
maileg 0029
Euskal literaturaren tradiziozko usarioa bikoitza denean, ahozko mintzairan ere beste horrenbeste gertatu izanik, ahal dela joera hedatuenari eutsiko zaio, literatura zaharrean izan duen pisua ere gogoan hartzen dela.
106.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
lantziri 0047
Legearen bi alde berezienak hauek zitezken: bata, jakintzako gaien irakastea eta bestea frantses mintzaira, historia eta lurgrafiaren irakastea.
107.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
lantziri 0047
Iraultzaz geroztik, Frantziako administrazionearen edo herri gidaritzaren batasuna egina zen, baina kultura aldetik, mintzaira edo hizkuntza aldetik, ez zuen orduko Frantziak batasun izpirik.
108.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
lf 0056
Haritschelhar jaunak hurbildik eta barna ikertu ditu Etxahun-en kantoreak, mintzairaren aldetik, musikaren aldetik, koblen ontzeko moldearen aldetik, gaien aldetik, eta abar, argitan emanez zertan den bertsulari xuberotarra usaiari jarraiki, eta zertan bere jeinu bereziari.
109.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
i. baztarrika 0290
Hirugarrenak adierazpen erlijiosoak berekin dituen prolema nagusiei buruzko azterketa batzu eskaintzen dizkigu, hala nola sinboloa, mitoa, sakramentalitatea eta mintzaera erlijiosoa.
110.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
j. lizarralde 0164
Biak dira euskara, eta biek euskara bera eta bakarra lantzen saiatu behar dute (eta kazetaritzan kazetaritzako euskara bereziki), baina bakoitzak bere arlo berezia du euskararen barruan, batak ahozko mintzaira eta besteak izkribuzkoa.
111.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
j. lizarralde 0164
Ahozko mintzairak bere moldeak, giltzak, topikoak, komodinak eta usarioak dituen bezala (hori dena da estiloa), idatziak ere baditu bereak.
112.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
j. lizarralde 0164
Horrek esan nahi du kazetaritzako lengoaiak ahozko mintzairatik hurbil samar ibili behar duela.
113.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
j. lizarralde 0165
Eta hori ere oso kontuan hartu beharrekoa da, batez ere ahozko mintzairan eta ahozko komunikabideetan.
114.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
peillen 0010
Errealitatea ez da bat, ez orokorra, mintzairak ez baitira ez bat ez orokor eta semantikaren aldetik, munduaren ikuspegia ez baitute alor berdinetan sailkatzen.
115.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
i. urbieta 0141
Klas eta klas zaldien pausaldi biziak
klas eta klas entzun ditut mendian.
Klas eta klas zaldien pausaldi biziak
klas eta klas entzun ditut mendian.
Klaskaklas burura datozkit eskola garaian
klas eta klas hemen dabil zaldia.
Klas eta klas zaldien pausaldi biziak
klaskafonoak dira,
116.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
j.m. lasagabaster 0151
Barojaren garaian, Barojaren mintzairan, eta, behar bada, Barojaren gisara egina, noski.
117.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
j.m. lasagabaster 0151
Guk, orain, oraingo errealitatetik datorkigun aupadari erantzun behar diogu, gure mintzairaz eta modura, jakina.
119.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
m. zalbide 0198
Lexiko-berrikuntza ez da, horretara, hilzorian eta galtzear dauden nola-halako hizkuntza txikien berenezko arazoa, edozein mintzaira bizitan ageri den gertaera naturala, bizibehar horrek berak ezarri ohi duen iharduera-legea baizik.
120.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
j. arregi 0029
Zer da sinesmena? Guzti honen ondorio bezala, sinesmena Barthengan mintzairarik gabe gelditzen da, ia mamirik ez duela sinesmenak, inoiz ere ez duela gizonaren posizio bat aurkezten, honen ukazioa baizik.
121.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
x. lete 0014
Estrofa hortan ohiturazko hizkuntza kolokial eta egunoroko baten airea somatzen dugu, eta hizkuntza ber hori eder, musikal eta adierazkor bada, ez da, nagusiki, Detxeparek landu eta asmatutako hizkuntza delako, garai hartako herri euskaldunaren mintzaira sendoa izateagatik baizik (Eiheralarreko populu sensualaren hizkuntza).
122.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
x. lete 0021
Gauza, gertakizun, sentimendu, ideien plastika aldakorra, pareko mintzaira batetara isuri nahia.
123.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
palt 0067
V. MENDIBURUREN MINTZAIRA Letra argi, txukun eta irakurterraza dela esan dut Mendibururena, nahiz oso txikia, lehen tomokoa batez ere.
125.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
i. borda 0020
Frogatu, erakutsi gu ere besteak bezainbat garela, hori da mintzaira honen sortea! Eta ez da adinekoen hutsa bakarrik, ezen euskaldun abertzale gazteek euskara hartzen dute hedatzen dituzten paperretan erdarazko textoak itzultzeko, manera batean beren euskalduntasuna justifikatzeko.
126.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
in: zulaika, j.: adanen poema amaigabea 0115
Beste bide bat Mikel Lasak abiarazi zuena da ta, iruditzen zaidanez, miniaturistaren perfekzio bide honetatik etorri dira gero Sarasola, Saizarbitoria, Urretabizkaia, mintzairaren paletan koloreak probatzen denak.
127.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
azurm 0045
Eta hemen ere, espresio honek erabili ditzakean irudi nahiz esaera sarkorrenetakoak eskeintzen dizkigu hauzi soziaIak (gaurko gizonaren barrutasuna gutxi bestek bezala biltzen bait du puntu honek, eta bestetik mintzaera bat moldatu ere du).
128.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
kondairan zehar 0048
Bienbitartean, Balkanetako penintsulako ifarraldean bazen herri bat; greko mintzaira mintzatu eta Olinpiar jolasetan parte hartu arren, erdi basati zen herritzat zedukaten greziar guztiek, aintzinako espartanoek zituzten ohiturak zituenak.
129.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
hezksaila 1984 0078
- Eskuaren mintzaira expresiotsuaz kode grafiko bat egin.
130.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
programazioa 1984 0020
Lengoaia ezberdin posible guztien artean bada bat, bai bere expresioagatik, baita berak dituen medio ezberdinengatik, beste guztien gainetik dagoena: mintzaira.
131.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
f. arbizu 0075
IRAKURKETAREN HELBURUAK ETA MAILAK
Haurrak jaiotzen den unetik bere inguruko munduarekin ezartzen duen komunikazioan, hasieran keinuen bidez egiten zuena, beste sistema konplexuago eta sinboliko batekin trukatzen du: mintzairarekin alegia.
132.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
f. arbizu 0075
Mintzairaren bidez komunikatzen da bere antzekoekin eta mintzairaren bidez bere giza kategoriako mailarik gorenekin ere.
133.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
f. arbizu 0075
Eta horietakoren baten garapen normalean nahasketarik gertatzen baldin bada, gero mintzairako akats, nahasketa edo anomaliaren batean isladatuko da.
134.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
f. arbizu 0075
Mintzaira-mailako zailtasun-mota honek, bere aldetik, izugarrizko oihartzuna izaten du akats horietakoren bat duen gizakiaren bizitzan, eta esan beharrik ere ez dago sakonki baldintza dezakeela berorren historia ere.
135.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
lmuj 0016
Unamunok gure mintzairaren kontra esandakoak
136.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
azurm 0144
Nazio barbaruok dira gizarte batzuk, ohitura, mintzaira, karaktere, berdinak dauzkatenak, eta elkartasunean bizitzeko beste legerik eta elkargarririk behar ez dutenak, elkartasun guztiz naturalean bizi direnez gero.
137.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
oinentz/5 0106
Katuek ere, animalia askok bezalaxe, badu bere mintzaira bat.
138.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
rikardo arregi 0018
Bestalde, gure kontsumoko gizartean, mintzaira klitxe bihurtu da, nominalismo hutsa.
139.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
uzei 0187
Jakobson-en teoriaren oinarria, mintzairaren funtzioetan datza (konatiboa, fatikoa, adierazkorra, poetikoa, denotatiboa, metalinguistikoa; edaslearen, entzulearen, mezuaren eta ingurunearen arabera).
140.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
uzei 0395
Lehendik beste hizkuntza bat egiten zen lekura helduriko mintzaira berria aldiz, superestratua da.
141.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
kristau bidea 0078
Gurasoek, haurra
142.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
e.l. adan 0047
1794eko urtarrilaren 24ean, frantses mintzaira egitate publiko guztien hizkuntza obligatorioa bihurtu zen, logika kartesiar bati jarraikiz.
143.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
p. xarritton 0132
Zorte on berak lagundurik, J. Haritschelhar-ek eta E. Knô*r-ek bi aldetarik eskuratu zuten, garai bertsuan, olerkari ezezagun baten poesia izengabea, 1554ean Nafarroako Henrike III. aren jaiotzaren ohoretan idatzia eta beste mintzairetako olerki batzuen artean, Toulouse-n argitaratua, Bernard du Pocy delako batek: ikus, J. Haritschelhar,
144.
1969-1990 euskara batua saiakera-artikuluak
p. xarritton 0132
Azkenekotz Nafarroatik piska bat urrundurik ere ez ditugu zeren ahantz 1489an, Bretainia-ko Vannes hirialdera, Gipuzkoar itsasturiek egin zuten gerlaren karietara, Velez de Idiaquez jaunak Salinas-ko kondeari Zestoa-tik bidali zizkion bertsuak, A. Olazuk, 1975ean argitaratu zituenak (FLV, XIX.); gure euskal testu literarioak ere gerta daitezkeela gure Herriko historiaren lekuko hoberenak oroitarazteko, gure mintzaira jakin gabe gure historia egin nahi luketen historialari askori, ez dira gaizki heldu.
145.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
a.m. toledo 0273
Era berean, pertsonaia herritarrak eta ez hain herritarrak plazaratzen dituzte eleberriek, nahiz eta pertsonaien mintzairan etekin handiegirik atera ez, beraien arteko desberdintasun sozial eta kulturalari.
146.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
a.m. toledo 0273
Azkenik, hor daude batera, batetik, pertsonaia herritarren ahotsean egiantzekotasuna galtzeraino iristen den goimailako mintzaira (agian, testu-mota honetan dagoen tradizio-faltak sortzen du egiantzekotasun-gabeziaren inpresioa) eta, besterik, mintzaira eta iruditegi guztiz topiko eta
147.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
a.m. toledo 0277
Eta ezta hori ere ez dute egingo ez pertsonaia nagusiak, ez bigarren askok ere: otzan-otzan onartuko dute kontalariaren ezarpen hori ere eta beren mintzaira propioaz desjabeturik igaroko dira fikziora.
148.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
a.m. toledo 0277
Erabat desjabeturik igarotzen dira fikziora: ez hezur-haragiek ematen duten itxuratze-modu, ez mintzaira propio, ez bizilekutzat dauzkaten lekugune horiei darien neke, deserosotasun, sufrimendu, ez banakotasun.
149.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
agenda 1990 0009
Nahikoa salatari da xehetasun hau; esan nahi du, alabaina, herri honek bere mintzaira duela ezaugarri nagusi.
150.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
nafarizendegia 0011
Poblazio guneak, mendi, muino, erreka eta besteren antzera, gure kultur-ondarearen zati nagusi diren bi mintzaira horietan izan dira, eta dira, deituak.
151.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
balea eta euskaldunak 0207
Arestian aipaturiko Lescarbot-en ustetan, kostaldekoen mintzairaren erdia euskara zen; beste batzuk ziotenez, euskara eta amerindiarren hizkuntzen bitarteko
152.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
kulturtekaria 1988 0093
Batzuk onak dira eta besteak erdipurdikoak ala txarrak, baina irudiaz gain aurkezle hauek mintzaira jarri behar dute eta honetan ez dago zalantzarik.
153.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
a. urrutia 0191
Beraz, euskararen kasuan Euskal Administrazioan (eta hedaduraz Euskal Herrian edozein administraziotan) sortzen ari den mintzaira batez mintzatzen zaigu eta, kasurik gehientsuetan, erantzuteko gaitasunik ez daukagu.
154.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
elhuyar 0243
Hots, ezin dezakete biek era berean erabiliko duten eta beren teorien edota teorien ondorio enpiriko horien azalpenerako egokia izango den mintzaira neutrora jo.
155.
1969-1990 euskara batua saiakera-liburuak
elhuyar 0253
Ezagutza zientifikoa, mintzaira gisa, talde baten barneko berezitasuna da edo bestela ez da ezer.
156.
1969-1990 gipuzkera saiakera-artikuluak
akes 0133
Gure mintzaera ainbat puskatan zatitua aurkitu zuela dio; baita ere gutxi landua, baina ez batere landugabea.
157.
1969-1990 gipuzkera saiakera-artikuluak
berron 0178
Izkuntzalariak diote (eta edozeiñek dakuske) izketaren barrena ta gaiña, mamia ta azala, labe bat-berean erretako mintzairu bat-bera dira; izkera alegia, bizitzaren agerpena da; onengatik, bizikera aldatzen badugu, izkeraren barrena ere eta barrenakiñ ageria maiz aldatuko dugu; edo ta, izkera aldatzen badugu, iztunaren gogobarrena ere, bizikeraren barrengo iturria ere aldatuko dugu.
158.
1969-1990 gipuzkera saiakera-artikuluak
berron 0178
- Euskeraren, izkeraren... gaiña, axala, ageria... edo mintzaeran edo fonetikan, edo idazkeran... aldatzen dugunean, euskal-iztunaren gogo-barrena, biotzaren muiña ukitzen dugu eta ukitu ori leuna ta ongarria (orregatik itxaxkorra) ez bada, gogo-barrenak muziñ ta goraka egingo du.
159.
1969-1990 gipuzkera saiakera-artikuluak
berron 0182
Eta nik emen baserriko sutondoa aipaturik... barne-izkeraz diodana, balio lezake, oro-ar, olagizonen eta arraintzaleen izkeraz: Etxe barrengo eta batez-ere norberekiko mintzairua, izkera, euskera, aberatsa dugu.
160.
1969-1990 gipuzkera saiakera-artikuluak
jaunaren deia 1969 0205
Eta egite batzuek beren postura berritzaile hori aitortzen dute: batez ere, izkuntza bizia erabat sartu da Eukaristia ospatzean, heunetik larogei ta zazpik osoro jatorrizko mintzairan egiten dute.
161.
1969-1990 gipuzkera saiakera-liburuak
lab 0072
Gero, jokuaren abiadura, jarduna, ekintza, mogimendua bizkor eraman; mintzaira, pentsaera, elkar-izketak sakon, zorrotz, bizi ta berezkoak sartuaz; (...).
162.
1969-1990 gipuzkera saiakera-liburuak
umandi 0054
Itzetan bakarrik, eta gaurko asmoetarako, txiro geratu zaigu gure mintzoera, irakaskintza iñoiz erabillia izan eztalako.
163.
1969-1990 gipuzkera saiakera-liburuak
umandi 0054
Eta Olabide`k diñoenez,
Euzkerarenganako zaletasun utsetik asi-ta, naiz eleketan, naiz irakaskintzan, naiz izparringietan, bidez (euzkera) erabiltzera igaro nai-izan duzutenok ongi atematen baituzute, egiazko naimen oldartsuenak ere lenengo urratsetatik poto-egin duela, bearrezko izan zaizuen izarian, esan nai duzutenerako itzak aurkitzea eziña zaizuelako; gure mintzoeraren altxorrean dagoen guzia ezagutzen ez duzutelako, edo egitan peitzen danean, beraren utzak betetzeko euzkerak dituen almenak nolakoak diran ez dakizutelako
.
164.
1969-1990 gipuzkera saiakera-liburuak
umandi 0054
Orrengatik, ortan ere, egiazko almenak adierazten ditu gure mintzoerak, eta gerorako itxaropen aundia eskeintzen digu, eskeiñi ere.
165.
1969-1990 gipuzkera saiakera-liburuak
umandi 0091
Aientzat, Europa`ko jakitun guzientzat bezela, latera zan yakintzaren eta ertiaren izkuntza nagusia, ta beste mintzaira guziak arruntak ziran, ozte xearenak bakarrik; orrela, erri xearen izkuntzaren bat erabilli bearr-izan zutenean, lateraren ereduz erabiltzeko alegintzen ziran; orain arte gurean oso luzaroan iraunkiro bizi-izan dan " Aita gurea " aipa dezakegu esan duguna egiztatzeko; ta gure egun auetan ere, oindiño, ezin esan dezakegu egikera artatik osoro atera gerala.
166.
1969-1990 gipuzkera saiakera-artikuluak
euskerazaintza 1988 0025
Oien artetik batek, Bikarioak, sakramentua banatu eta mintzairak egin.
167.
1969-1990 lapurtera-nafarrera liturgia
otoizlari 1984 0022
Gisa hortan, lehertua, iguzkiak errea den arrotza, bere mintzairak salatzen duen judu hori, bihotz barnen berri dakien profeta bat da.
168.
1969-1990 lapurtera-nafarrera literatur prosa
hiriart-u 0115
Bainan laster ulertu nuen ideien eta mintzaiaren hedatzeko bide bat
.
169.
1969-1990 lapurtera-nafarrera literatur prosa
f. krutwig 0141
JEAN - Bai... paradeigmaz... geu gure paradosiaren araura Scotiako Erresuma osoan orain bakharrik gure uharteetan hizkuntza galaikoa gure artean orain mintzatzen ledin arren, hau da, gure hizkuntza politika nazionalistazaleen hizkuntza nazionala den mintzoara galaikoa izanarren, guk geuk paradosiaren bidez dakigu, ezen geu, borzkarren mendean Eiralandatik Dalriadan apobasia egin zituzten klanen ondorengoak ez garela.
170.
1969-1990 lapurtera-nafarrera saiakera-liburuak
f. krutwig 0033
171.
1969-1990 lapurtera-nafarrera saiakera-liburuak
j.a. irigarai 0019
Beste garai batzuetan, Turkia, Hungaria eta Suomi-Finland deitu herrietako mintzairekin batetara artzen ohi zen euskera.
172.
1969-1990 sailkatu gabeak egunkariak
izeta 0001
Euskara nafartarren egiazko mintzaira, erromanoak honara etorri baino lehenagokoa, erromantze, latin eta erdara guziak baino zaharragokoa, gurea, nafartarrena eta Euskal Herrikoa.
173.
1969-1990 sailkatu gabeak egunkariak
izeta 0001
Nafartarren mintzairan erran dezagun: NAFARROA EUSKAL HERRIA DA, NAFARROA EUSKADI DA, eta bertze sei haurrideekin batean geure HERRIA osatu dezagun denak bat eginik.
174.
1969-1990 sailkatu gabeak egunkariak
j. zarautz 0001
Izan ere, euskaldun geranok, askotan ez dugu geurea dugun mintzaira elkarren arteko artuemanetan erabilliko, baiña zorrotzak gera besteren akatsak salatzen eta besteren euskal itz-erabilketari, iztegiari, kritika egiteko! Neroni leenengotakoa!.
175.
1969-1990 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
herr 1989 0001
Ezen ez zakiten zer mintzaira egiten zuen: Frantsesa ala espanola eta etzakien izkiriatzen....
176.
1969-1990 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
herr 1989 0001
Ikustearekin ez zuela paperik (aspaldian galduak zituzken...), ez zuela ere inglesik egiten eta nehork ez zuela konprenitzen ahal haren mintzaira, igorri zuten estadoko ospitale hartarat eta geroztik han zen.
177.
1969-1990 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
argia 1983 0002
Ondoren eta lehengo zatiaren bostgarren puntuan, bukatzeko, politika honen ondorioak aztertzen dituzte, eta zera diote:
178.
1969-1990 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
dirassar 0001
Handik biharamunean, irakurtu du jakintsunak omen diren batzuek ateratu kondu harrigarria: hemendik mende-laurden baten buruko zazpi mintzaira baizik ez direla ibiliko munduan.
179.
1969-1990 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
dirassar 0001
Erne egoiten bagira, gure ontasun baliosenak eta behin hasteko eta bat gure mintzaira, salbatuko ditugu, eta berrituz azkartuko.
180.
1969-1990 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
herr 1973 0001
Haatik bixtan da eskuararen rienta edo errientsa pusatu herriko mintzaiaren errespetatzerat eta ahalaz sustengatze-estakuruan euskal-erakasleak ez diotela haurreri marxismoa erakutsi behar, aita-amen baimenik gabe.
181.
1969-1990 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
herr 1987 0001
Klarki eta fermeki dio zer zuzengabekeria den Euskal-Herriaren bi zati atxikitzea, ez dela zuzen gure herriari behar dituen bizigailuak ez uztea, hala-nola bere lan eskasian eta kulturaren itomenduan kordokan atxikitzea, mintzaira eta ginerateko.
182.
1969-1990 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
herr 1986 0001
Idazkera eta mintzaira aldetik, euskara batua; ez haatik eskualde bakar batera bihurtu euskara bat: ala ziberotarretik, ala bizkaieratik, ala denetarik hartu hizkuntzak eta bihurdikak aurkitzen dira hor, zimendua aldiz manexa eta gipuzkoeratik daukalarik gure iduriko; hots euskara batu zabal bat, erdian harturik ardatxa baina ororenak onhartuzkoa.
183.
1969-1990 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
herr 1986 0001
Gisa guziz mintzaira aberats eta argi batean idatzia.
184.
1969-1990 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
sendagile maltzurra eta beste 0001
Beste mintzairetan gauza bera egiten da; erriko folklorean dauden Ipuinak, poetek eta kontulariek apaindu ondotik, graziakin, dute argitara ematen; ezdute besterik egin
185.
1969-1990 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
zarg 1974 0001
Mintzaira aldetik ez dago axola haundirik.
186.
1969-1990 sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
zarg 1978 0002
Pabek aurtengo bere akorta eman du: euskara gure mintzaira, dauden unibertsitatetan irakasteko baimena eman du.
187.
1969-1990 sailkatu gabeak hilabetekari, noizbehinkariak,.....
m. bortayrou 0001
Eta mintzaira!... Mintzaira ere, halako bitxi bat zuen.
188.
1969-1990 sailkatu gabeak hilabetekari, noizbehinkariak,.....
x. kintana 0002
Hasieran Biblia eta kondaira hagiografikoak idazteko erabili zen mintzaira hura, laster, erresumaren hizkuntza zibil ofiziala bilakatu zen, kronika poesia eta salerosketak ere horrela azalduz.
189.
1969-1990 zuberera antzerkia
a. aguergaray 0017
KADET -
MARTIHola mintzatzen zeizkûtzû
Uste phûrû, Espaiñulak:
Heien mintzajin, eztûtût
190.
1991> bizkaiera ikasliburuak
etno-test 0003
Askotan inoren laguntzarik gabe, beraien identitatearen erakusgarri den mintzaira gorde izan dute.
191.
1991> euskara batua administrazio-idazkiak
hezkaraudia 1999 00090
3.
192.
1991> euskara batua administrazio-idazkiak
hezkaraudia 1999 00147
-Talde handian egunero egindako iharduerak egokitu egin behar ditugu, ahozko mintzairan oinarritzen baitira batik bat.
193.
1991> euskara batua ikasliburuak
m.j. eceizabarrena 00020
Kodean oinarritzen da. Mintzaira zein beste edozein komunikazio kode argitu eta ulertaraztea lortzen da funtzio honi esker. Eraginkortasuna izango badu, mezuak zehatza, txukuna eta ulergarria izan beharra dauka. Funtzio metalinguistikoak gainera igorlea eta hartzailea kode bera erabiltzen ari direla egiaztatzeko balio izaten du. Hiztegi eta gramatiketako funtzio nagusia dugu, baina analisi eta testu iruzkinetan ere topa daiteke, edo gailuen funtzionamenduari buruzko argibideetan, grafiko, marrazki eta abarren azalpenetan etab. Haurren hizkuntz jabekuntzan izugarrizko garrantzia izaten du, eta baita hizkuntz arrotzen ikaskuntzan ere.
194.
1991> euskara batua ikasliburuak
m.j. eceizabarrena 00020
Mezura erakartzen du arreta guzia. Igorleak zenbait errekurtso erabil ditzake mezua objektu artistiko bihurtzeko: hots eta erritmo efektuak, errepikapenak, irudiak. Funtzio hau derrigorrezkoa izaten da literatur lanetan eta abestietan, baina sarritan topatu ahal izaten da publizitate mezuetan ere. Honelakoetan hartzailearen arreta era eraginkorragoan lortzeko mintzairaren baliabideak erabili ohi dira.
195.
1991> euskara batua ikasliburuak
m.j. eceizabarrena 00092
Bestalde, zenbaitetan errealitate linguistiko bakar baten sailkatze desberdinak egin daitezke. Horrela, dialektoaz emandako azken definizioan oinarrituz (
196.
1991> euskara batua ikasliburuak
m.j. eceizabarrena 00092
Aurrera baino lehen, bi uste oker salatu nahi ditugu. Hizkuntzen eta estatu politikoen eremuak sarritan bat etortzen dira, baina bat etortze hori bilakaera sozio-politikoaren ondorioz azal daiteke eta ez da inola ere ezinbestekoa, asko baitira munduan estaturik gabeko hizkuntzak (euskara, katalanera eta galiziera Espainiako Estatukoak baizik ez aipatzearren) eta asko dira, orobat, hizkuntza berezirik gabeko estatuak (Suitza, esaterako). Bada gero,
197.
1991> euskara batua ikasliburuak
hizkliter 00072
Nafarroa Behereko euskalkian idatzi zuen Etxeparek, Garazi inguruko mintzairaz zehazki esanez; berea zuen euskalkiaz baliatu zen; haatik, ez du euskalkien arteko arazorik ez lehiarik erakusten edo isladatzen, bere helburua eta poza euskara, euskaldun guztien hizkuntza, letren mundura jalgitzea, ateratzea delarik.
198.
1991> euskara batua ikerketak
l. erriondo 0037
Puntu honetatik aurrera, nahaste hauek lesio desberdinak eraginda izatea bazitekeela susmatzen hasi ziren eta ikuspegi anatomikoa kontutan edukirik, lesioak modu desberdinean kokaturik egon zitezkeela batetik eta bestetik, mintzaira, maila sentsorial eta hautematean ere interpretatu beharra zegoela.
199.
1991> euskara batua haur-/gazte-literatura
m. lopez 0030
mutiko lotsati eta hitz gutxikoa zen, bai, baina ahoa ireki orduko gero eta mintzaira ulerkaitzagoa zerion, tartean ingelesezko hitz ugari erabiltzen zituela:
201.
1991> euskara batua poesia
j. sarrionandia 0110
eta izerdiak, eta zauri pasmatuak, eta
beherantzakoak.
Kriptogramak izkiriatzen ditugu, ailitzez eta
geroez, mintzaira asmatzeko.
Eta giltzak uzten dizkiogu ondoretzat batak besteari,
202.
1991> euskara batua literatur prosa
m. hoyos 0056
Mintzaira horretan ezkutaturik dagoen jakinduria hori, guretzat harrapaezina dena, eta agian horregatik, hain desiragarria.
203.
1991> euskara batua literatur prosa
lasa denboraldi 0017
2. Aitorkizunari mintzaira kontraesankor eta paradogikoa dagokio espresio bezala:
204.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
x. kintana 00004
Gabriel Euzkeltzale-Bazkuna elkartearen
arrautza elia gaimelduta
eskatu omen zuen, arrautza frijitu pare bat eskuratu nahirik. Eta zerbitzariak honela erantzun omen zion:
205.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
a. narbaiza 00011
Horrela hasten dira Eibarren 1685 urteko abuztuan kantatu ziren
206.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
a. narbaiza 00055
Gainontzekoan ez du akatsik. Bere lanaren lehen pasartea, beraz, eibartarron euskara aitzaki harturik garbizalekerien kontrako aldarrikapena bilakatzen da. Haien ahaleginak ustel dirateke zeren:
Izkera bat, mintzaira bat, errian zabal ta indartsu bizi danean ango itzak, garbikeriz aldatu nai izatea alperrikako lana dala
. Beraz eibartarron arbolak azala du behar bada inoiz, ezer izatekotan, erdaratikoa, baina
207.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
i. arrigain 00205
Hortaz, forma berria agertu deino, betea zegoen fenomenoaren zati oso bat. Mintzairak, etengabe, datozkion banakoak deskonposatzen ditu, eta ohiko erabileraren arabera hitz egiteko ahalbideak ez ezik, analogiaz ager daitezkeen forma guztienak ere barnean ditu. Hortaz, uste okerra da pentsatzea forma bat sortzeko prozesua hura agertu denean hasi dela, osagaiak lehenagotik baitzeuden.
208.
1991> euskara batua saiakera-artikuluak
j. intxausti 00259
Bibliaren erabilerarako hizkuntz joku-arau orokorrenak, ba, emanda eta berretsita aurkitu zituen Lukuk Trenton (gero, Luku hil ondoren, Liturgiarena 1562an arautuko zen batez ere): italiera edo gaztelania bezalako hizkuntza ofizialagoetarako balio zuten arauak ziren haiek, eta gurea bezalako mintzaira saihestuagoetarako zer esanik ez.
209.
1991> euskara batua saiakera-artikuluak
i. larrea 0015
Goizero iratzartzean barnetik ateratzen zaien mintzaira orain dela milaka urteko bera da.
210.
1991> euskara batua saiakera-artikuluak
j.m. etxebarria 0189
Laugarrena: Hizkuntzen deskribapenetik mintzairaren teoriatara.
211.
1991> euskara batua saiakera-artikuluak
e. gil bera 0132
Oroz gain, idazle izatera deliberatu zen eta, horretaz beraz, beti eginahalean aritzen zen bere idazkerari planta ematen, bere mintzaira partikularra berezituz; ongi idazteak eskatzen duen senezko tentsioari eusten zion finki.
212.
1991> euskara batua saiakera-artikuluak
sm 1212
Eta nagusi jarraituko du, euskara guztiz baztertu arte, baldin euskaldunok gure mintzairaren erabileran bizkortze ahalmenik erakusten ez badugu.
213.
1991> euskara batua saiakera-artikuluak
l. erriondo 0113
Idatzizko mintzairak Elkarteko bi hizkuntza ofizialen (euskara eta gaztelera), hauek ama-hizkuntza (H1) nahiz bigarren hizkuntza (H2) gisa hartuta, ahozko erabileraren eskurapena eta garapena bultzatzen duten edukinak barnebiltzen ditu, bai eta hizkuntza idatzirako hurbilketa ahalbidetzen duten edukinak ere.
214.
1991> euskara batua saiakera-artikuluak
l. erriondo 0113
Lehenengo multzoak ahozko mintzairaren eskuraketari eta garapenari buruzko edukinak barnebiltzen ditu, bai eta bigarren hizkuntzarako (H2) beharrezko zehaztapenak ere.
215.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
l.m. bandres 0019
(...) erlazio eta kontzeptu berriak adierazi ahal izateko, mintzaira bereziak sortu behar izan dituzte, eta gero, hein handi batean behintzat, ez dira arduratu beren lanen lorpenik interesgarrienak ohizko hizkuntzara aldatzen.
216.
1991> euskara batua saiakera-artikuluak
peillen 0014
Mintzaira ofizial bakarrak, latina, erromantzea, eta XIV-XVIeraino gaskoina, geroztik frantsesa, izan dira.
217.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
k. izagirre 0007
Halakoetan, zientzia aldarrikatzen zutenek, mintzaira zen bezalakoa ez baina garbitasunaren arabera izan behar lukeen bezalakoa maite zutenek, zer erremedio, zientziarik gabeko herri xehearen sortzeko ahalmenari egiten zioten aldarri.
218.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
a. barreña 0084
Kontutan izan behar dugu helduen mintzairan halako hurrenkerako NZ-galderak burutzea onartzen dela, baina haur honengan % 100 osatzen dutela halakoek aro honetan, eta maiztasun hau, hain zuzen ere ez dela helduengan gertatzen dena.
219.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
a. barreña 0165
Batzuetan, galdetzaile hau, mintzagaian ekoizten du, helduen mintzairan egin daitekeen moduan.
220.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
a. barreña 0165
5) Aditz-multzorik gabeko, eta beraz konplementagailurik gabeko mendeko NZ-esaldiak ere ekoizten dituztela, baina helduen mintzairan ohikoa den legez.
221.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
xarb 0041
Hona zer zioen bere burua Frantses zeukan Jean Etcheparek Broussain hil zenean:
222.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
p. apalategi 0098
Oraingoan erlazioaz ari naiz pentsatzen, ez ordea hizkuntza
223.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
p. apalategi 0098
Izan ere, mintzairaren eta kulturaren arteko erlazioen problema, izan litezkeenetarik nahasienetako bat baita.
224.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
p. apalategi 0098
Baina hori ez da guztia: halaber, trata daiteke mintzaira
225.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
p. apalategi 0098
Ikuspuntu teorikoago batean oin hartuz gero, mintzaira, halaber, kulturaren baldintza gisa ageri da, kultura horrek mintzairaren antzekoa den arkitektura daukan heinean.
226.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
p. apalategi 0098
Hain egokiro ere non, mintzaira kontsidera baitaiteke fundazio baten gisa, aspektu desberdinen pean ikusmiraturiko kulturari dagozkion estrukturak, batzuetan konplexuagoak, baina betiere haren molde berekoak direnak, jasotzera xedatua.
227.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
arte modernoa 0169
Produktua nekez altxa daiteke ekoizpenaren kontra, eta holakorik egiten badu kritikak ez du ongi asmatuko, edo, gutxienez, bere mintzaira kritikoak ekoizpen marko horretatik aldentzeko ahaleginak besterik ez ditu egingo, (...)
228.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
arte modernoa 0245
guztia lerro kizkolatsuzko mintzaira plastiko oso loratsu batean laburbildu zuen, hortik Aubrey Beardsleyren sotiltasun grafiko gaixotia etorri zen eta Walter Cranek erabiltzeko objektuen oinarri berrien gainean egin zuen azterketa.
229.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
p. agirrebaltzategi 0184
Interjekziotik mintzairara zuzeneko urratsa dagoela uste izan zuten.
230.
1991> euskara batua saiakera-artikuluak
h. knô*rr 00322
Erdi Aroan eta geroago ere, dakigunez, Kataluniako eta Aragoiko Pirinio aldeetan euskara bizirik zegoen, eta gure mintzairak bere hatza eta herexa utzi du hango toponimian.
231.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
gomenerab 0038
-
232.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
x. mendiguren b. 0366
Horrela, bada, derrigorrezkoa da mintzaira maila guztietan aztertzea, hitzen adieraziak ez ezik, baita mezuaren estiloak eta gaien edukinak, berorien adierazi konnotatuak barne direla.
233.
1991> euskara batua saiakera-liburuak
azurm 0246
Aparato ederra zeukaten, eduki ere, eta burgesia manukor adiguritsu morroikorrena esku-makil, beren asmoak ongi betetzeko, nahi bazuten gogor eta nahi bazuten ipurzuri, gaztelania bazter guztietan sarrerazteko, Inperioko mintzaira inperiala (
234.
1991> gipuzkera saiakera-artikuluak
a. arrinda 0017
Barruko indarrak Latio deritzan bere inguruan zabaldu zitun eta andik sortu zan Latin-izkera, Latio'ren mintzaira.
235.
1991> gipuzkera saiakera-artikuluak
a. arrinda 0017
Auxe esaten digute: Pirinee-inguruko erriek mintzaira berezi bat zutela, inguruko errien mintzairatik apartekoa.
236.
1991> gipuzkera saiakera-artikuluak
a. arrinda 0017
Mintzaira ori euskera zan.
237.
1991> gipuzkera saiakera-liburuak
umandi 0007
Lenengo urratsa, ene ustez, eliztia ondo ikastea izan bearr gero, naiz mintzatzeko naiz idazteko, bere arau guztiak zeazki ta arretaz erabiltzeko; auxe egiten da Ludi ontako izkuntza guztietan eta batez ere gogo-lantzean oso aurreratuta dagozenetan; orobat egin bearr dugu geuk euzkera gure mintzairaz, bidezkoa danez; auxe gogoratzean gañera: izkuntza aundietan zeazki oso beren arauak arreta aundienaz jarraitzen dituzte, eta arau oyek aukerakoak dira geyenak, guztiak ezpadira, ta aitzitik euzkerarenak berezkoak ditugu osorik, eta orrela beartuagoak edo gera ongienik ezagutzea ta erabiltzea.
238.
1991> lapurtera-nafarrera saiakera-artikuluak
e. larre 0474
Kezka horri datxikolako bat zuen aspaldi, baina mintzaira mailakoa bakarrik hura, Basarri batek erakutsi
239.
1991> sailkatu gabeak egunkariak
h. etxeberria 00003
Geure mintzairak egunorokotasuna mundu propialean bizitzeko aukera eskainiko balu, agian ez genukeen ezagutuko halako nanoak izatearen sentipenik eta dolorerik ez baitago zertan ibili ezagutzen ez den goserik asetzen.
240.
1991> sailkatu gabeak egunkariak
matx 0042
241.
1991> sailkatu gabeak egunkariak
egin 1992 0011
Mintzairaren filosofian aipatutako ikerketa honek duen garrantzia gogoratu behar izatea ere mereziko ez duelakoan nago.
242.
1991> sailkatu gabeak egunkariak
jkort 0048
Gure ele arrigarria sortu zanetik ia amaseigarren menderaiño, aozko mintzaira soillik izan zan, eta garai artan idazten asi ziranak, euskaldun guztiek ulertzeko eran nola idatzi, ezin sumatuz aurkitu ziran, erabat sakabanaturik ikusten bai-zuten euskera.
243.
1991> sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
enbata 1998 00002
244.
1991> sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
herr 1999 00008
Herritik urrun gure mintzaira
245.
1991> sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
herr 1999 00008
Bai hau gure korrika ditake, orroituz gure mintzaira maite dugula erraiteak ez duela deus baliorik, denbora berean ez badugu biziki erabiltzen.
246.
1991> sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
dirassar 0008
Frantses apez batek zuen denbora hartan asmatu geroztik Olinpi-Joko honentzat denek onartua duten lema gisakoa, dena ere latinez, mintzaira hortan denek aiseago hartuko zutela:
247.
1991> sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
herr 1992 0003
Haatik epaimahiak ez dituzte bi mintzairek berak.
248.
1991> sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
e. gerrikagoitia 0003
Problema linguistikoa ere ukan zuten (dagoeneko soluzionatua), zeren populuak soilik suomiera (finlandiera) mintzatzen bazuen ere ofizialki ostera historikoki mintzaira ofiziala zen suediera lehenbizian eta gero.
249.
1991> sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
herr 1992 0003
250.
1991> sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
herr 1992 0003
251.
1991> sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
herr 1992 0003
252.
1991> sailkatu gabeak astekari eta hamaboskariak
herr 1992 0003
Alta lehenago Yolanda Molina defentsako abokata, luze eta xehe, ari izana zen Frantziako auzitegietan euskara bezalako mintzairei errespetua eta beraz agerbide publikoa ere zor zitzaiela adiarazten.
253.
1991> sailkatu gabeak hilabetekari, noizbehinkariak,.....
jakingarriak 1991 0023
Inguruneak berak, era naturalean, ahalbidetzen zizkien esperientzien bitartez, haurrak zentzumenen eta psikomotrizitatearen garapen izugarri aberatsa izateaz gain, mintzaira eta komunikazioa garatzen zuen, errealitatean eta haurrarengan sendo sustraituriko gauzetan oinarritzen bait zen.
253 emaitza
Datu-estatistikoak:
- mintzaira (253)